Duurzaam rangeerwerk met de IPE RV e6

NEXRAIL is sinds de oprichting in 2021 snel uitgegroeid tot een grote naam in de Europese locomotievenmarkt. Het bedrijf beheert een moderne vloot van 90 actieve locomotieven, met nog eens 40 in bestelling en een nieuwe duurzame variant in ontwikkeling: De IPE RV e6.

De vloot bestaat uit 90 operationele locomotieven en 40 toekomstige leveringen. Hiermee ligt de gemiddelde leeftijd van de vloot van NEXRAIL onder de vier jaar, terwijl vergelijkbare locomotieven op de markt gemiddeld al meer dan 40 jaar oud zijn, met een nieuwe IPE e6 NXRL locomotief die momenteel wordt ontwikkeld. Om ook in de toekomst een rol van betekenis te spelen, werkt NEXRAIL samen met fabrikanten wereldwijd aan de ontwikkeling van de volgende generatie locomotieven. Het doel is om de Europese spoorwegen een stap dichter bij een emissievrije toekomst te brengen.

Koolstofvrije toekomst

NEXRAIL richt zich op een niche binnen de spoorwegsector die lange tijd onderbelicht is gebleven, vooral in de leasemarkt. Hun vloot bestaat volledig uit midden-cabine locomotieven, speciaal ontworpen voor taken zoals rangeren op locatie, middellange afstanden en regionale toevoer in havens, terminals en industriële gebieden. Dankzij de jonge en moderne locomotieven profiteren klanten van maximale betrouwbaarheid en brandstofefficiëntie.

Om de overstap naar een koolstofvrije toekomst te begrijpen, is het belangrijk om naar de huidige situatie te kijken. De meeste locomotieven draaien nog steeds op fossiele diesel. Een eerste stap in de verduurzaming is het gebruik van HVO-biodiesel, wat tot 90% CO2-uitstoot kan besparen. Daarom heeft NEXRAIL samengewerkt met motorfabrikanten om hun vloot geschikt te maken voor HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Dit is een schone biodiesel gemaakt van plantaardige oliën en afvalvetten. Het verlaagt CO2-uitstoot met tot 90% en kan zonder aanpassingen in dieselmotoren worden gebruikt. De volgende stap richting duurzamer spoorvervoer is de komst van hybride locomotieven, die zowel op diesel als batterijen kunnen rijden. Zo krijgt de Vossloh DE 18 een hybride aandrijving, waarmee in de praktijk zo’n 20% diesel wordt bespaard. Vooral bij zware klussen, waar volledig elektrische treinen nog niet krachtig genoeg zijn, is dit een slimme tussenoplossing.

Eind 2024 rolde de eerste DE 120 Smart Hybrid van de band. Deze locomotieven gaan rijden in Frankrijk, België en Luxemburg, en vanaf het derde kwartaal van 2025 ook in Duitsland, maar daar blijft het niet bij. De overtreffende stap naar duurzamer ligt al op koers met batterijaandrijving.

De IPEe6 NXRL

Om een nieuwe, duurzame locomotief te ontwikkelen, werkt NEXRAIL samen met het Italiaanse IPE Locomotori 2000. Het resultaat: De IPE e6 NXRL, een TSI-gecertificeerde 3-assige locomotief met een indrukwekkend vermogen van 750 kW – de sterkste in zijn klasse. Deze locomotief is in het najaar van 2024 tijdens InnoTrans gepresenteerd. Een van de belangrijkste aspecten is dat deze locomotief volledig zonder uitstoot rijdt. De locomotief is vooral bedoeld voor inzet op rangeerterreinen van bijvoorbeeld grote havenemplacementen of andere industriële grote spoorlijnen. Ook is opvallend dat de cabine van de trein in het midden zit, wat praktischer is tijdens rangeerwerk. Ook zal de locomotief geschikt zijn voor ETCS, en kan dit via een softwareaanpassing eenvoudig geïnstalleerd worden.

Dankzij een batterijcapaciteit van bijna 1MWh kan hij acht uur doorrijden zonder opladen. En als de energie uitgeput is, kan hij razendsnel met een snellader, die NEXRAIL in samenwerking met zijn partners hebben ontwikkeld, zich weer opladen via een pantograaf op het dak die verbinding maakt met de bovenleiding. In ongeveer een uur is de batterij weer vol, en kan hij weer op pad. In combinatie met twee locomotieven kan een bedrijf helemaal rendabel zijn door continu rangeerwerkzaamheden uit te voeren.

Toekomst

Het Duitse vervoersbedrijf HVLE (Haveländische Eisenbahn) is de eerste klant die de e6 zal leasen. Naar verwachting zal de locomotief in juni 2025 in Duitsland toegelaten worden. Daarna gaat de e6 op een tour door Europa. Er bestaat dus een kans dat de locomotief ook in Nederland zal opduiken, en met de omvangrijke havenspoorlijnen zien wij wel toekomst in een emissie-vrije batterijlocomotief.
 

Fotogalerij

De IPEe6 NXRL werd tijdens InnoTrans 2024 in Berlijn geïntroduceerd. (Foto: Treinenweb)
De IPEe6 NXRL in de werkplaats. Door de modulariteit kunnen systemen eenvoudig worden toegevoegd of worden aangepast. (Foto: NexRail)
De onlangs gepresenteerde locomotief was nog niet voorzien van het Europese NVR-nummer. (Foto: Falk Arnhold)
Opvallend aan de IPEe6 NXRL is de 'mid-cab' voor de rangeermachinist. (Foto: Falk Arnhold)
Transportbedrijf HVLE is de eerste klant die de IPEe6 NXRL in gebruik wilt nemen. (Foto: Falk Arnhold)