Het jaaroverzicht van 2024

Het afgelopen jaar stond bol van de ontwikkelingen op het spoor, zowel positief als negatief. Net zoals elk jaar benoemen we in het jaaroverzicht de belangrijkste en interessante actualiteiten die de wereld van het spoor passeerden.

De toon werd al vroeg gezet met stakingen bij buitenlandse vervoerders in het eerste kwartaal, gevolgd door acties in eigen land bij NS, ProRail en het openbaar vervoer in het najaar. Deze gebeurtenissen zorgden voor flinke verstoringen en legden de kwetsbaarheid van het systeem bloot, maar tegelijkertijd benadrukten ze het belang van sterke arbeidsomstandigheden in de sector. Ook werd duidelijk dat er teveel geweld plaats blijft vinden in het OV, waarbij er op het hoogtepunt voor drie minuten lang een stilte in het OV werd gehouden. Zou er een mogelijke terugkeer van de vroegere spoorwegpolitie in het verschiet zijn?

Ook de perikelen op de HSL hebben een hoogtepunt bereikt met snelheidsverminderingen vanwege problemen in de infrastructuur. Maar met het spoor was niet alles kommer en kwel. Zo waren er indrukwekkende infrastructuurprojecten die de toekomst van het spoorvervoer versterken, waarbij reizigers soms even het geduld moesten hebben en in de tussentijd om moesten reizen. Op diverse plekken werden nieuwe sporen en perrons geopend en vernieuwd, wat bijdraagt aan een robuuster spoorwegnet dat klaar is voor groei en innovatie.

Ook het internationale spoorverkeer kreeg een impuls. Het Europees Kampioenschap in Duitsland en de Olympische Spelen in Frankrijk zorgden voor een toename van extra treinen, waarmee de rol van het spoor in internationale evenementen werd onderstreept. Daarnaast introduceerde de nieuwe dienstregeling verbeterde verbindingen naar België, waaronder met de Eurocity en Eurocity Direct, wat het reizen over de grens eenvoudiger en aantrekkelijker maakt. Ook het Spoorwegmuseum mocht twee bijzondere aanwinsten verwelkomen, waarmee het een ode bracht aan het rijke erfgoed van het spoorvervoer.

Helaas was er ook minder goed nieuws voor liefhebbers van bijzondere treinreizen, want het failliete Dinner Train liet een wrang gevoel achter bij spoorliefhebbers die genoten van deze unieke ervaring.

Kortom, het was een bewogen jaar voor het spoor. De uitdagingen blijven groot, maar de stappen vooruit geven hoop en inspiratie voor de toekomst. Terwijl we terugkijken op dit jaar, kijken we ook uit naar wat met spoor met ons in het komende jaar zullen brengen.

Januari

  • Het Nederlands Transportmuseum die vanwege een aanstaande verhuizing gesloten is, heeft de deuren van hun historische Trans Europ Express trein op virtuele wijze geopend.
  • Railexperts heeft een kleurrijke 'Tommie en Tess' livrei op locomotief 9902 gepresenteerd, om het gelijknamige kinderboek te promoten.
  • De spoorvakbonden en NS bereiken een cao-onderhandelingsresultaat, de stakingsronde die in 2023 plaatsvond is hiermee afgewend.
  • In Duitsland wordt wel gestaakt. Het treinverkeer van, via en naar Duitsland wordt drie dagen lang gehinderd door een aangekondigde stakingsactie van het Duitse spoorpersoneel. Halverwege de maand doet de vervoerder een voorstel, maar deze wordt afgewezen door de vakbond. De DB rijdt een paar dagen een nooddienstregeling.
  • De laatste DM'90 dieseltreinstellen die al een een paar jaar op een rangeerterrein vlakbij Blerick stonden, zijn inmiddels overgebracht naar een nieuwe koper in het buitenland.
  • De grensoverschrijdende verbinding tussen het Duitse Neuenhaus en Coevorden krijgt groen licht voor de start van de reactivatie van het traject, De provincie Drenthe en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen samen een bijdrage van 27,8 miljoen euro geven. Ook gaat het traject tussen Bad Nieuweschans en Leer op de schop, naar verwachting duren deze werkzaamheden tot medio 2025. Er rijden in die periode geen treinen, en de beschadigde Friesenbrücke wordt weer in ere hersteld als draaibrug.
  • ProRail zet flitscamera's in bij spoorwegovergangen om de veiligheid te vergroten.
  • Als onderdeel van een proef draagt een groep treinpersoneel van de NS een bodycam.
  • Reizigers met een NS Flex abonnement kunnen vanaf deze maand nu ook elektrische deelfietsen van TIER in de NS-app huren.
  • De aanbesteding van de Provincie Groningen om vier waterstoftreinen in de provincie te laten rijden is mislukt. Er zouden geen treinfabrikanten hebben gereageerd op de aanbesteding die in het najaar van 2022 gestart is. En wordt vanaf nu georiënteerd op een leasecontract voor dergelijke treinen.
  • Er rijden minder treinen, en er geldt een snelheidsbeperking op het HSL-spoor tussen Amsterdam en Rotterdam, omdat er opnieuw scheuren zijn aangetroffen bij viaducten en bruggen. De Staatssecretaris vindt het niet nodig dat er minder treinen rijden, en NS past de dienstregeling toch niet definitief aan.
  • ProRail stelt open-data over liften op stations als proef beschikbaar voor ontwikkelaars van websites en apps.

Februari

  • Uit een onderzoek blijkt dat het in- en uitchecken met de bankpas steeds populairder wordt. Dertig procent van de OV-reizigers weet de weg te vinden. Ook de OV-pay app blijft zich ontwikkelen, want je kan nu ook meerdere bankpassen toevoegen.
  • Het kopen van een treinkaartje met samenreiskorting bij NS gaat veranderen, er moet nu voortaan gebruik worden gemaakt van een speciale koppelcode.
  • De Nederlandse Spoorwegen heeft weer tijdens carnaval een hoop reizigers vervoerd. Voornamelijk op de trajecten van en naar onder de rivieren was het drukker dan normaal in de treinen op stations.
  • De snelheidsbeperking op het HSL-traject bij het viaduct in Rijpwetering blijft van kracht tot minstens het einde van 2025, waardoor treinen nog over een deel van de route blijven 'boemelen'. NS gaat uit voorzorg toch overstag om de dienstregeling aan te passen.
  • Bijna twee weken lang rijden er geen treinen van en naar Vroomshoop omdat het spoor ligt bezaaid met asbest. wat afkomstig is van afgebrand bedrijfspand. Het spoor moet deels vervangen worden.
  • ProRail gaat een zwakke spoordijk bij Gorinchem verstevigen. Het gaat om een tijdelijke oplossing waarbij er stapelbare betonnen blokken in de sloot naast het spoor komen te liggen. Aan het eind van de maand zijn de tijdelijke maatregelen uitgevoerd.
  • Het nieuwe station van Ede-Wageningen is officieel geopend. Vanaf nu stoppen de treinen onder de houten kap van het nieuwe station. De komende maanden worden er nog een hoop dingen afgewerkt.
  • De NS heeft bekend gemaakt dat ze tien extra Nieuwe Intercity generatie (ICNG) treinstellen bij Alstom zullen bestellen voor gebruik in Duitsland. Hiermee komt de totale bestelling uit op 109 stuks.
  • De gemeenten Gouda en de westelijke gemeente Zuidplas zien het helemaal zitten om een derde station te realiseren bij Gouda. Het toekomstige Sprinter-station moet de naam Gouda-Zuidplas krijgen.

Maart

  • Het viel menig treinspotter op dat er op de rangeersporen in het Duitse Dresden veel ICNG's staan. De redactie van Treinenweb ging op zoek naar de reden: Het gaat om stellen die nog omgebouwd moeten worden om aan de eisen van NS te voldoen, het zogenoemde 'retroffiten'
  • Opnieuw wordt er in Duitsland bij de DB gestaakt. het gaat om een stakingsactie van 35 uur, niet veel later volgt er een nieuwe staking van 24 uur. Later in de maand proberen de vakbonden en de DB toenadering te zoeken. Eind van de maand boekt dit resultaat.
  • Het vernieuwde Rotterdam Centraal bestaat deze maand tien jaar. Het wordt gevierd met veel acties en evenementen.
  • De provincie Overijssel en ProRail hebben de eerste stappen gezet voor de elektrificatie van de 19 kilometer lange spoorlijn Almelo-Hardenberg. Naar verwachting zal de elektrificatie 40 tot 65 miljoen euro kosten.
  • Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft spoorbeheerder ProRail de opdracht gegeven om een planning- en studiefase te starten voor de mogelijke realisatie van een derde treinperron bij station Amsterdam Zuid.
  • De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen krijgt vanaf 2027 nieuwe elektrische treinen die de huidige elektrische GTW's gaan vervangen. Het gaat om het Civity model die door het Spaanse CAF geproduceerd wordt, hetzelfde model als de NS heeft als SNG.
  • De wereldberoemde Jacobite-stoomtrein in Schotland, die een rol speelt in de films van Harry Potter, mag voorlopig niet meer rijden vanwege veiligheidsredenen.
  • Hoewel de stakingen bij NS van de baan zijn, zijn een aantal vakbonden het nog niet eens met de nieuwe cao. Er vinden onderhandelingen plaats met resultaat.
  • Telecombedrijf Vodafone wil het mobiele bereik langs een groot deel van de Nederlandse spoorlijnen verbeteren.
  • Stadler heeft opnieuw een wereldrecord binnengehaald. Het gaat om de langste afstand van 2.803 kilometer waarmee een waterstoftrein kunnen rijden zonder tanken of bij te laden.
De speciale Tommie en Tess locomotief van Railexperts die begin januari werd gepresenteerd. (Rechten: Treinenweb)
De speciale Tommie en Tess locomotief van Railexperts die begin januari werd gepresenteerd. (Rechten: Treinenweb)

April

  • Traditiegetrouw is 1 april de dag dat mensen in het ootje worden genomen. Treinenweb noemt een aantal bijzondere grappen op.
  • Het Openbaar Ministerie heeft besloten om geen strafrechtelijke vervolging in te stellen naar aanleiding van het treinongeval bij Voorschoten in april 2023.
  • De OV-fiets bestaat momenteel al 15 jaar, en ter ere van dit heugelijke feit heeft NS zestig bijzondere OV-fietsen in de omloop gebracht.
  • De laatste gemoderniseerde VIRM 2/3 de Haarlemse NS-werkplaats verlaten terug te keren in dienst. Het gaat om het zesdelige treinstel met het nummer 8746.
  • Een groep van zes tot acht jongens heeft een hoofdconductrice van NS mishandeld in de trein tussen Den Haag HS en Delft. Het OV is geschokt en de vervoerders houden drie minuten stilte om aandacht te vragen aan het toenemende geweld.
  • De historische Venice-Simplon-Oriënt Express komt weer naar Nederland toe.
  • De beroemde Harry Potter trein mag weer rijden. Er rijden nu andere rijtuigen mee.
  • De nostalgische stoomtreinen in de Efteling worden elektrisch. De treinen rijden sinds de komst van de eerste stoomlocomotief op steenkool. Het gebruik van deze fossiele brandstof gaat in tegen de ambitie van het park om in 2030 klimaatneutraal te zijn, en zelfs klimaatpositief in 2032.
  • De NS heeft bekend gemaakt dat ze haar buitenlandse activiteiten onder de naam Abellio zullen beëindigen.
  • Het Nederlands Transportmuseum in Nieuw Vennep kan toch niet verhuizen naar een nieuwe locatie in Hoofddorp.
  • De TRAXX-locomotieven van NS krijgen een nieuwe kleurstelling. Omdat deze locomotieven teruggaan naar de leasemaatschappij Akiem, zullen de treinen hun blauw met gele NS-jasje omwisselen
  • De oudste Koploper met het nummer 4011 rijdt aanstaande vrijdag zijn laatste rit in de reizigersdienst. De iconische trein gaat naar het spoorwegmuseum toe.

Mei

  • Een van de oudste 'Blokkendoos' treinstellen uit de twintiger jaren van de vorige eeuw viert zijn honderdste verjaardag.
  • Een ingenieursbureau is een nieuwe eye-catcher rijker. Het gaat om een oude railbus van Duitse afkomst, die ook wel een Schienenbus genoemd wordt
  • De plannen om de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle in de toekomst voor langdurige periode te gebruiken als testbaan voor treinen met ETCS, zijn van de baan. De spoorlijn is te druk en wordt als belangrijk gezien.
  • De Overzoeksraad Voor Veiligheid heeft het onderzoeksrapport gepubliceerd over het treinongeval in Voorschoten in de nacht van 3 op 4 april 2023. Hieruit blijkt dat het onderhoud aan intensief bereden spoor veiliger moet.
  • De Eurostar bereidt zich voor op de aanschaf van maximaal 50 nieuwe hogesnelheids-treinstellen om de oudere typen te vervangen, waaronder de voormalige Thalys-treinen.
  • In de aanloop van de volledige formatie van het aanstaande kabinet Schoof hebben de vier formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB de hoofdlijnen gepresenteerd van hun regeringsakkoord. Onder meer de Lelylijn, het 'open toegang' beleid op het spoor, en de sociale veiligheid worden hierin genoemd.
  • De ingebruikname van de Wunderline, de grensoverschrijdende treinverbinding tussen Groningen en Bremen is met ongeveer een half jaar vertraagd. De nieuwe planning is midden 2025.
  • Vanwege hevige regenval ligt het spoor tussen Maastricht en Luik er een aantal weken uit. Veel stukken spoor moeten hersteld worden.
  • Arriva kan de eerste FLIRT met het ETCS-signaleringssysteem in gebruik nemen. Deze trein is geschikt voor gebruik op het LIMAX-traject tussen Aken, Maastricht en Luik. Vanwege de herstelwerkzaamheden vanwege de regenval duurt het nog een paar weken voordat de eerste trein door de drie landen kan rijden.

Juni

  • Arriva heeft afgelopen maand een videohulpzuil gepresenteerd op de twee stations Roermond en Winschoten. het gaat om een proef.
  • Meer dan 85 wensen van spoor- en treinliefhebbers gingen tijdens de Spoorwensdagen weer in vervulling.
  • Vanwege een storing in de ProRail verkeersleidingspost van Utrecht was er een aantal uren geen treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht Centraal.
  • Treinreizigers keken bijzonder op, want er reed een unieke oranje Mat'64 trein op het spoor. Het ging om een tripje van een accountants- en adviseurs-organisatie. Het oranje jasje was echter maar voor zeer tijdelijk.
  • Contactloos betalen met OV-Pay werkt zijn vruchten af: Inmiddels zou één op de zes reizigers gebruik maken van hun betaalkaart of creditcard om te kunnen reizen.
  • De nieuwe ICE3neo van de Deutsche Bahn komt aan op Amsterdam Centraal. Deze nieuwe trein zal de huidige ICE3m gaan vervangen die vaak vanwege ouderdom met storingen te kampen heeft.
  • De eerste rijvaardige Koploper die tot begin mei actief was bij NS, wordt overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Bij de aankomst van treinstel 4011 op het museumstation Utrecht Maliebaan werd de sleutel overgedragen.
  • De verbouwing van station Amsterdam Centraal gaat een nieuwe fase in. Dit houdt in dat de sporen 14 en 15 maandenlang niet beschikbaar zijn voor treinverkeer.
  • De NS wil vanaf 14 december 2025 in samenwerking met de Oostenrijkse ÖBB de nieuwe generatie Nightjet inzetten naar Wenen.
  • In de strijd tegen agressie in het openbaar vervoer is NS-hoofdconductrice Priscilla van Barlingen begonnen met een wandeltocht van ongeveer 500 kilometer.
  • Na ongeveer zes jaar uitstel en een aantal weken uitstel vanwege herstel van het spoor vanwege wateroverlast rijdt de Drielandentrein eindelijk naar België.
  • Eurostar heeft vrijdag een 'gouden trein' onthuld. Twee treinen van de Eurostar zijn vanwege de aankomende Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024 voor een deel gehuld in het goud.
De overdracht van de ICM 4011 in het Spoorwegmuseum halverwege juni. (Rechten: Treinenweb)
De overdracht van de ICM 4011 in het Spoorwegmuseum halverwege juni. (Rechten: Treinenweb)

Juli

  • Bijna alle (rol)trappen op station Schiphol Airport zijn aangepast en de liften zijn vernieuwd. Het station kan met deze maatregelen meer reizigers verwerken.
  • De gemeente Hoogeveen pleit opnieuw om hun station een Intercity-status te laten geven. ProRail geeft het weinig kans, vooral omdat de spoorboog bij het station al is aangepast.
  • De EK in Duitsland wordt verstoord door veel vertragingen en uitval, op het Duitse spoor. Zelfs het oranje-elftal komt te laat aan op hun bestemming. Gelukkig missen ze niet de aftrap.
  • Opnieuw is er tegenslag voor reizigers op de HSL, want vanwege problemen aan tien viaducten is er besloten de snelheid op vijf viaducten te verlagen van 120 naar 80 kilometer per uur. Reizigersvereniging Rover is het zat en ziet een afschaffing van de toeslag, wat niet gebeurd. Om de reistijd te versnellen op delen van het traject waar dat kan zet de NS vaker de ICNG in.
  • Het Koninklijk rijtuig wordt op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Het salonrijtuig SR-10 krijgt samen met intercityrijtuig SR12 een plek in het museum. Enkele maanden later worden ze geopend voor bezoekers.
  • De testritten met de in Duitsland toegelaten ICNG-D treinstellen is in Duitsland gestart.
  • Een grote IT-storing legt wereldwijd vele computers plat. Gelukkig valt het in het openbaar vervoer mee.
  • Een Nederlands team van achttien atleten is vanaf Rotterdam Centraal per trein vertrokken naar de Olympische Spelen in Parijs.
  • De historische Venice-Simplon-Oriënt Express is weer in Amsterdam aangekomen.
  • Het treinverkeer in Frankrijk raakt ernstig verstoord door een sabotageactie, waarbij technische infrastructuur moedwillig wordt beschadigd. De sabotage komt erg ongelegen tijdens de Olympische Spelen die in Frankrijk plaatsvinden.
  • Er gloort weer hoop aan de horizon voor de problematiek op de HSL. In 2026 moet het treinverkeer weer op volle snelheid kunnen rijden.
  • De Deutsche Bahn zal de komende jaren 30.000 banen moeten schrappen vanwege het geleden verlies in dit jaar.
  • De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS wil inspelen op de verwachte drukte tijdens de Olympische Spelen met haar nieuwe internationale Eurocitytrein tussen Brussel-Zuid en Parijs.

Augustus

  • NS maakt bekend in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro te hebben geleden. Het spoorwegbedrijf moet nog verder de broekriem aantrekken met interne bezuinigingen.
  • Het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum wordt na uitstel van werkzaamheden weer geopend. Vanaf 13 juli rijden er geen treinen vanwege de spoorvernieuwing.
  • Ook de Duitse spoorwegen zijn deze maand het mikpunt van een sabotageactie.
  • Het ondergrondse station van Delft is sinds afgelopen vrijdag een perron rijker. Vanaf nu hebben alle treinen in de richting van Rotterdam en Den Haag een eigen perron.
  • De werkzaamheden aan de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond kunnen voorlopig doorgaan door aannemer Swietselksy. De plannen voor de spoorverdubbeling en de elektrificatie zijn meermalen uitgesteld en de kosten zijn al enkele keren overschreden.
  • De Blauwe Engel NS41 van het Spoorwegmuseum wordt in bruikleen gegeven aan de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) op de Miljoenenlijn in Limburg. Het Limburgse museum heeft ook de beschikking over een eigen Blauwe Engel, maar die is verre van rijvaardig.
  • De Dinner Train, het bedrijf dat mensen in een rijdende trein diners aanbiedt, verkeert in zwaar weer. Uiteindelijk wordt aan het einde van deze maand het faillissement uitgesproken door de rechter.
  • Het treinverkeer naar Amersfoort Centraal is weer op gang. Zeven achtereenvolgende weken konden er geen tot beperkt aantal treinen rijden naar het station vanwege ingrijpende werkzaamheden aan het spoor en de perrons.
  • De introductie van de nieuwe fysieke OVpay-pas loopt vertraging op. Translink en Bunq komen beiden niet tot een overeenstemming kwamen over de voorwaarden.
  • Voor de vierde keer op een rij rijdt de NS ook dit jaar op vrijdag en het hele weekend een uitzonderlijke dienstregeling met twaalf treinen per uur/per richting tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort vanwege de Formule 1 Grand Prix. NS telt een record aan reizigers die van en naar de strand- en raceplaats rijden.
  • In Den Haag en Amsterdam rijden enkele weken een paar bijzondere trams en bussen rond die voorzien zijn van een NS-uiterlijk. Het gaat om een reclamestunt.
  • Staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer wil de extra toeslag op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Schiphol en Rotterdam niet afschaffen. Hij vreest anders extra drukke treinen.
Vanaf september volgt er slecht nieuws voor de Dinner Train dat uiteindelijk failliet gaat. Er volgt geen doorstart, en er blijven duizenden gedupeerden achter, evenals een schuld van meer dan een miljoen euro. (Rechten: Stefan Geertsen)
Vanaf september volgt er slecht nieuws voor de Dinner Train dat uiteindelijk failliet gaat. Er volgt geen doorstart, en er blijven duizenden gedupeerden achter, evenals een schuld van meer dan een miljoen euro. (Rechten: Stefan Geertsen)

September

  • Het failliete Dinner Train laat een spoor van vernieling achter. De curator is pessimistisch over de mogelijkheid dat gedupeerde klanten hun geld voor de geannuleerde boekingen terugkrijgen. Vier geïnteresseerden staan in de rij voor een mogelijke overname. Het bedrijf dupeert ruim drieduizend klanten en laat een schuld van 1,2 miljoen euro achter. Uiteindelijk zit er toch geen doorstart meer in de organisatie.
  • De FNV vakbond heeft een staking in het openbaar vervoer aangekondigd omdat er geen nieuwe regeling voor vervroegd pensioen is. Als gevolg hiervan rijden er in een ochtend in het hele land van 4.00 tot 8.00 uur geen NS-treinen en streekvervoer van Arriva, Keolis en Qbuzz. Treinen van en naar Schiphol rijden wel vanwege een uitspraak van de rechter. In oktober wordt er een akkoord gesloten.
  • Voor het eerst zet NS zero-emissiebussen in bij treinvervangend busvervoer als er werkzaamheden of een verstoring op het spoor plaatsvindt.
  • De extreme prijsstijging voor de treinkaartjes vanaf 2025 zal minder hoog uitvallen dan aanvankelijk gedacht werd. De Tweede Kamer ziet een verhoging van de kosten van de treinkaartjes ook niet zitten.
  • Het Rode Kruis en de NS hebben een samenwerking aangekondigd om bij langdurige verstoringen op het spoor een samenwerking te verlenen.
  • De Nederlandse spoorwegsector heeft vanaf nu in Amersfoort een proeftuin om nieuwe innovaties via het 5G-netwerk uit te testen.
  • Eurostar overweegt vanaf 2025 alle treinverbindingen vanuit Nederland vanaf volgend jaar stop te zetten vanwege de verbouwing op Amsterdam Centraal en de problematiek op de HSL Uiteindelijk blijkt het meer een vraag om aandacht te zijn. In februari 2025 rijdt deze weer vanaf het Centraal Station waar er een nieuwe terminal wordt geopend.
  • De tweede editie van de RailDagen vonden weer plaats. Tijdens deze twee dagen openden maar liefst 50 spoororganisaties hun deuren voor liefhebbers.
  • Arriva kondigt aan dat ze vanaf december minimaal vier treinen per dag laten rijden tussen Zwolle en Groningen in beide richtingen. De aanval op de hoofdrailconsessie die voorbehouden is aan NS, is hiermee geopend.

Oktober

  • In 2029 zal er een grote tegenvaller voor treinreizigers in Zeeland zijn. Gedurende vier maanden zullen geen treinen rijden tussen Goes en Vlissingen. De Zeeuwse spoorlijn is door het kabinet gekozen als proeftraject voor een landelijke test van een nieuwe versie van het ERTMS-signaleringssysteem. Hoewel de provincie zijn ongenoegen uit zal de proef gewoon doorgaan.
  • GoVolta zal volgend jaar september beginnen met een dagelijkse low-budgettrein tussen Amsterdam en Berlijn. Later volgt ook een aanvraag voor treinen naar Brugge, Hamburg en Frankfurt.
  • Amsterdam Centraal viert zijn honderd vijfendertigste verjaardag. Bezoekers kunnen deze dag genieten van een diverse festiviteiten, zoals een rondleiding door de Koninklijke wachtkamer.
  • De fietsenstalling aan het Jaarbeursplein bij Utrecht Centraal wordt uit voorzorg per direct gesloten voor onderzoek. Tijdens een controle zijn scheurtjes gevonden in de constructie.
  • Vanaf 14 december 2025 verzorgt Arriva opnieuw het openbaar vervoer in vervoergebied: Achterhoek-Rivierenland.
  • ProRail maakt bekend het over twee jaar het treinverkeer tussen Utrecht-Leiden voor negen maanden deels stil zal liggen vanwege de vervanging van een spoorbrug bij Alphen aan den Rijn.
  • Een groot deel van de NS ICR-rijtuigen is verkocht. Ze duiken op in Tsjechië waar ze hoogstwaarschijnlijk bij Leo Mobility in dienst zullen komen.
  • Het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep is momenteel druk bezig met het onderzoeken van een verhuizing naar Waddinxveen.
  • De tijdelijke snelheidsbeperking bij Ravenstein op het traject tussen Nijmegen en Den Bosch is opgeheven. Dassen hebben het spoor ondergraven waardoor treinen gedurende langere periode langzamer moesten rijden. Ook dit bevestigt dat dassen het spoor kwetsbaar kunnen maken.
  • NS hoeft voorlopig geen concurrentie te verwachten op het Nederlandse hoofdspoor. Zelfs als de rechter de vervoervergunning voor de belangrijkste spoortrajecten intrekt, kan NS gewoon treinen blijven laten rijden.

November

  • Nog steeds vinden er ongelukken plaats op overwegen door risicovol gedrag. Dit jaar zijn er op overwegen al zeven doden gevallen door het negeren van het rode licht of door zigzaggend de spoorbomen voorbij te gaan. ProRail start een zelfbewustwordingscampagne.
  • Het gaat nog wel een ruim half jaar duren voordat er weer vanuit Groningen naar het Duitse Leer gereisd kan worden. De vernieuwing van het spoor en de aanleg van de nieuwe brug gaat langzamer dan verwacht.
  • De ontwikkeling van de toekomstig Lelylijn en de Nedersaksenlijn wordt voorlopig in de ijskast gezet. Het kabinet maakt voorlopig geen extra budget vrij.
  • De provincie Utrecht heeft de plannen om in 2025 inwoners en gezinnen met een krappe beurs korting te geven voor het openbaar vervoer.
  • Er vindt een staking plaats bij ProRail vanwege onvrede met de looneis. Op meerdere dagen rijden er in delen van het land geen treinen. Aan het einde van de maand vinden er een nieuwe onderhandelingen plaats waarbij nieuwe stakingen van de baan zijn. Aan het eind van de maand is er een definitief akkoord.
  • De uitrol van het ERTMS-signaleringssysteem in Nederland heeft een nieuwe mijlpaal behaald met de opening van een speciaal datacenter, in plaats van dat het decentraal langs het spoor staat.
  • De autoriteiten van Kleve in Duitsland zien het helemaal zitten: Met een onderzoeksrapport van ingenieursbureau Spieckermann in handen hopen ze op een reactivering van het spoor Kleve-Nijmegen. Echter is er in Nederland weinig animo.
  • De NS heeft bekend gemaakt dat de tarieven van haar diensten en een groot deel van de abonnementen vanaf 2025 met 6,18 procent zullen stijgen.
  • Een verzakking van het spoor veroorzaakt flinke verstoringen in het treinverkeer rond Groningen. De herststorm Conall veroorzaakt overlast waardoor de werkzaamheden worden uitgesteld. Maar geleidelijk wordt het treinverkeer na vier dagen weer hervat.
  • Met de nieuwe dienstregeling die op 15 december in gaat wordt de reistijd tussen Schiphol en Rotterdam Centraal met de Intercity Direct tot vijf minuten korter omdat de snelheidsbeperking versoepeld wordt van 18 km/u tot 120 km/u.
De aankomst van de eerste ICE3neo op Amsterdam Centraal in juni. (Rechten: Treinenweb)
De aankomst van de eerste ICE3neo op Amsterdam Centraal in juni. (Rechten: Treinenweb)

December

  • De NS opent een fanshop voor liefhebbers. Heb je altijd een pluche knuffel-ICNG willen hebben, een SNG-kerstbal, een paar leuke pinnetjes of echte leuke treinsokken: De NS heeft het allemaal!
  • European Sleeper kan de komende zomer blijven rijden tussen Brussel en Praag, ondanks eerdere onzekerheden.
  • Een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, en ILT maken bekend dat het aantal ongelukken op het spoor in 2023 op twintig lag, ondanks een dalende trend is dit nog best wel groot.
  • Een storm zorgt voor grote hinder in het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeerden op verschillende trajecten het spoor.
  • Arriva ziet voorlopig af van de aangekondigde sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen. Veel treinpaden zijn afgewezen en de vervoerder ziet de overige vier toegewezen ritten als niet rendabel.
  • Spoorbeheerder ProRail stopt vanaf januari met de communicatie via sociale media kanaal X. Het bedrijf kan zich niet langer meer vinden in het beleid van het platform. Treinenweb blijft (voorlopig) wel actief op X en volgt de ontwikkelingen.
  • Een belangrijke mijlpaal bereikt in de bouw van de Friesenbrücke tussen Weener en Leer. Het roterende deel van de draaibrug wordt op zijn plek geplaatst. De opening van de spoorlijn zal pas medio 2025 zijn.
  • Arriva kondigt aan vanaf medio 2026 rechtstreeks met de trein van en naar Brussel of Antwerpen te reizen vanaf Almere, Zwolle, Assen en Groningen.
  • Keolis heeft van de provincie Overijssel een boete van 1,6 miljoen euro gekregen voor de slechte prestaties met het treinverkeer op de lijnen Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen in 2022.
  • De nieuwe dienstregeling voor 2025 gaat in. In tegenstelling tot de voorgaande jaren is er veel veranderd aan de dienstregeling. Zo wordt het startschot gegeven voor de Eurocity en Eurocity Direct van en naar Brussel. Maar ook rijdt er een nachttrein tussen Amsterdam en Alkmaar, en komt de nieuwe Airport Sprinter in dienst tussen Amsterdam en Hoofddorp, waarop de machinist de vertrektaken van de conducteur overneemt. Deze blijft wel aanwezig in de trein voor de controle en de dienstverlening. Op de valreep van de jaarwisseling komt de NS met de jaarlijkse spoorkaart.
  • NS is net als de voorgaande jaren weer de zoektocht gestart om de eigenaren van knuffels weer op te sporen. Tijdens de Week van de Verloren Knuffel.
  • Het station van Zwolle Stadshagen, gelegen aan het Kamperlijntje tussen Zwolle en Kampen, viert deze week zijn vijfde verjaardag.
  • Er moet een proef komen voor de terugkeer van de spoorwegpolitie. Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt een voorstel om een pilot te starten op het probleemtraject Zwolle-Emmen.
  • De prestaties van NS en ProRail liggen 'op het goede spoor'. Reizigers ondervonden in het najaar minder hinder dan verwacht, meldt NS in een jaarrapport. Er blijven echter nog wel uitdagingen op de HSL waar snelheidsbeperkingen gelden.
  • Het openbaar vervoer museum Transit Oost, naast het station van Winterswijk, sluit een succesvol jaar af met 3.000 bezoekers en 50 ritten met historisch materieel voor verschillende evenementen. Ook wil het museum de Blauwe Engel 186 weer op het spoor brengen.

Sluitwoord

Terwijl we afscheid nemen van dit jaar hebben we weer teruggekeken op de vele kilometers die we in het nieuws hebben afgelegd, en vol verwachting kijken we uit naar wat er in 2025 zal gaan gebeuren.

Namens de redactie van Treinenweb een fijne jaarwisseling en een gelukkig 2025 toegewenst!