Deutsche Bahn boekt dieptepunt in punctualiteit van langeafstandsvervoer
De Deutsche Bahn heeft vorig jaar met haar langeafstandstreinen de slechtste punctualiteitscijfers in decennia geboekt. Slechts 62,5% van de ICE's en intercity's arriveerde binnen de norm van minder dan zes minuten vertraging. Geannuleerde treinen werden daarbij niet meegenomen in de statistieken.
Volgens een woordvoerder van DB is 80% van de vertragingen in 2024 te wijten aan de verouderde, storingsgevoelige en overbelaste spoorweginfrastructuur in Duitsland. Deze problemen onderstrepen de dringende noodzaak van modernisering en uitbreiding van het Duitse spoorwegnet.
Vertragingen
De aanhoudende vertragingen op het Duitse spoor zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een nationaal schandaal. Dit staat in schril contrast met het vroegere imago van Duitsland als een land van stiptheid en hoogwaardige techniek. Deutsche Bahn (DB) roept de Duitse regering op tot grootschalige investeringen in het spoorwegnet, aangezien de problemen grotendeels worden toegeschreven aan jarenlange verwaarlozing en onvoldoende onderhoud.
Hoewel de regionale treinen vorig jaar vaker op tijd reden dan de langeafstandstreinen, is ook hier sprake van een lichte verslechtering. In 2024 arriveerde 90,3% van de regionale treinen binnen zes minuten van de geplande aankomsttijd, een kleine daling ten opzichte van 91,0% in 2023.
Werkzaamheden
In Duitsland wordt op veel plekken gewerkt aan verbeteringen van het spoor, in de hoop de stiptheid van treinen te verhogen. Deutsche Bahn (DB) heeft aangekondigd dat het bedrijf tegen eind 2027 streeft naar een punctualiteit van 75 tot 80 procent voor zijn langeafstandstreinen, zoals ICE- en IC-treinen. Volgens een woordvoerder is dit doel onderdeel van bredere inspanningen om de betrouwbaarheid van het Duitse spoorwegnet te verbeteren.