ProRail stelt real-time informatie over liften officieel beschikbaar

Liften die buiten werking zijn kan je in de dichtbije toekomst in verschillende app's terug vinden. (Foto: Treinenweb)
Liften die buiten werking zijn kan je in de dichtbije toekomst in verschillende app's terug vinden. (Foto: Treinenweb)

ProRail stelt sinds afgelopen dinsdag real-time informatie officieel beschikbaar over liften op stations. Vervoerders en andere belanghebbende organisaties kunnen deze informatie op termijn via hun reisinformatiekanalen beschikbaar stellen. Reizigers die afhankelijk zijn van een lift kunnen dus straks van tevoren zien of de lift op hun station werkt. En eventueel hier hun reis op aanpassen.

Een traject als dit is op deze schaal nog niet eerder gedaan. Dat vertelt Chiel Overgoor, domeinregisseur bij ProRail. "We hebben al onze liften voorzien van sensoren die storingen detecteren en doorgeven. Het was een flinke uitdaging om alle informatie volledig en betrouwbaar binnen te krijgen en te verwerken. Hiervoor zijn we een intensief samenwerkingstraject aangegaan met onze onderhoudspartijen van liften, NS, de samenwerkende decentrale ov-autoriteiten (DOVA) en de standaardisatie-organisatie BISON."

Overgoor meldt dat de data na uitgebreid testen nu definitief beschikbaar gesteld. Hij legt uit dat de distributie niet direct gebeurt, maar via de Reisinformatiegroep en OpenGeo, die fungeren als NDOV-loketten. NDOV (Nationale Data Openbaar Vervoer) en DOVA werken samen om openbaarvervoergegevens toegankelijk te maken voor marktpartijen. DOVA zorgt er bovendien voor dat de kwaliteit van de data wordt bewaakt. De gegevens over de liften kon de afgelopen periode al door ontwikkelaars worden getest.

Grote stap vooruit

Vervoerders en andere betrokken partijen hebben nu de mogelijkheid om real-time liftinformatie in hun reisinformatiesystemen te integreren. Hierdoor kunnen reizigers binnenkort eenvoudig zien of een lift op een bepaald station in gebruik is. Dit helpt reizigers die afhankelijk zijn van liften om hun reis beter te plannen en onverwachte situaties te voorkomen. Met deze stap verbeteren ProRail en NS de toegankelijkheid van stations aanzienlijk en geven ze invulling aan de afspraken uit het Bestuursakkoord Toegankelijkheid.