Vernieuwde treinen voor de S-Bahn Stuttgart

Sinds februari rijden de eerste drie gemoderniseerde S-Bahn-treinen in en rond Stuttgart. Deze modernisering, uitgevoerd door Alstom en Deutsche Bahn, moet het uitstraling en de comfort van de treinstellen naar een hoger niveau tillen. De ombouw is momenteel in volle gang op vier locaties, en in 2026 moeten alle 215 treinen gemoderniseerd zijn.

De modernisering is noodzakelijk vanwege het project 'Digitale Knooppunt Stuttgart' (DKS). Hierbij worde de Duitse 'Sprinter' treinstellen voorzien van ETCS en autonoom rijden op ATO-niveau 3. Dit betekent dat treinen in de toekomst volledig autonoom kunnen rijden, waarbij een machinist in de cabine aanwezig blijft. Met deze twee technologieën kunnen er straks 20% meer treinen op deze S-bahn routes rijden.

S-Bahn Stuttgart

De S-Bahn van Stuttgart is het belangrijkste openbaar vervoermiddel in de regio en maakt deel uit van de vervoers- en tariefvereniging van Stuttgart (VVS). In 2021 vervoerde de S-Bahn maar liefst 69,5 miljoen passagiers naar hun bestemming.

Sinds de tweede helft van 2022 rijden alle S-Bahn-treinen tijdens de spitsuren (maandag t/m vrijdag van 06:00-09:00 en 15:30-19:00) met de maximale treinlengte. Dit werd mogelijk dankzij de aanschaf van 58 nieuwe elektrische treinstellen van type 430.2, waardoor de capaciteit van het netwerk aanzienlijk is verbeterd. Momenteel rijden er 60 treinen uit de 423-reeks, en 155 uit de 430-reeks. De grootste verschillen van deze modellen zijn te vinden op de neus ervan, en met name de afwijkende frontseinen.

De lijnen van dit S-Bahn netwerk bevatten 215 kilometer aan spoor, 83 haltes en de volgende routes:

  • S1/S11: Herrenberg - Neckarpark - Kirchheim/Teck
  • S2: Filderstadt - Schorndorf
  • S3: Backnang - Flughafen / Messe
  • S4: Backnang - Marbach - Schwabstraße
  • S5: Bietigheim - Schwabstraße
  • S6/S60 en S62: Weil der Stadt -/ Böblingen - Renningen - Zuffenhausen - Schwabstraße

Comfort en modernisering

Naast technologische verbeteringen richt de modernisering zich ook op de passagiers. Door het comfort, het gemak en de aangeboden diensten te verbeteren, wordt de S-Bahn aantrekkelijker en gebruiksvriendelijker. Hierdoor moet het openbaar vervoer in Stuttgart beter aansluiten op de behoeften van reizigers.

De gemoderniseerde S-Bahn-treinen in Stuttgart krijgen vernieuwde multifunctionele ruimtes voor fietsen, rolstoelen en kinderwagens. Deze ruimtes zijn voorzien van kantelbare stoelen en beter toegankelijke instappunten. Daarnaast bevatten de tussenliggende wagons 'hellende eilanden' in het midden, waardoor de indeling ruimer en toegankelijker wordt.

Naast fysieke verbeteringen krijgen de treinen stopcontacten, betere passagiersinformatie, wifi. Daarnaast komt er ook een bezettingssysteem. Dit systeem voorspelt de drukte zodat reizigers zich gemakkelijker door de trein kunnen verspreiden om een vrije zitplaats te vinden.

De modernisering begon in maart 2022 met acht testrijtuigen in Berlijn-Hennigsdorf. Sinds begin 2024 wordt de serierenovatie uitgevoerd in de Alstom-werkplaats in Villeneuve (Zwitserland) en de DB-werkplaatsen in Neurenberg en Hagen. Ondertussen wordt er ook gewerkt aan de overgang naar digitale treinbesturing en signalering, die in 2026 in dienst moet worden gesteld op de luchthaven- en hoofdlijntrajecten.

Fotogalerij

De zitplaatsen zijn nu voorzien van stopcontacten. (Foto: Deutsche Bahn / Thomas Niedermüller)
Er zijn 'zit-eilandjes' aangebracht wat moet zorgen voor meer capaciteit. (Foto: Deutsche Bahn / Thomas Niedermüller)
Er is ruimte voor fietsen in de multifunctionele wagons. (Foto: Deutsche Bahn / Thomas Niedermüller)
De treinen zijn transparant van binnen, zodat je een goed overzicht hebt. (Foto: Deutsche Bahn / Thomas Niedermüller)
De rolstoelplaatsen zijn ook duidelijk aangegeven en voorzien van de verplichte call-for-aid knoppen. (Foto: Deutsche Bahn / Thomas Niedermüller)
Er is een duidelijk reisinformatiescherm in de trein aangebracht. (Foto: Deutsche Bahn / Thomas Niedermüller)
De multifunctionele ruimte met plekken voor kinderwagens en rolstoelen. (Foto: Deutsche Bahn / Thomas Niedermüller)
Een treinstel uit de 423-serie van de Stuttgartse S-Bahn. (Foto: Deutsche Bahn)