Op zoek naar treinen in de Amsterdamse Westhaven
Al enige tijd geleden kwam het nieuws in de spoorhobbyistenwereld dat er oude DD-AR dubbeldekstreinen naar de Houtrakpolder in het Amsterdamse havengebieden zouden zijn geplaatst. Wij zijn op onderzoek uitgegaan naar wat er zich zou afspelen, en waarom de stellen juist daar zouden zijn geplaatst.
Proloog
Zoals bij diverse mensen bekend is, is de DD-AR trein in mei van vorig jaar terzijde gegaan, dit vanwege de ombouw naar de nieuwe DDZ-intercity. Omdat echter niet alle rijtuigen gebruikt kunnen worden bij de modernisering, is er door NedTrain selectief gekeken naar welke rijtuigen wel kunnen worden gebruikt, en welke niet. Hierbij is gekeken naar de klassering ervan. Zo zijn deze er in de eerste- en de tweedeklasuitvoering. Het deel wat niet gebruikt won worden is voor tijdelijke opslag op een afgesloten spoor in het havengebied van Amsterdam geplaatst.
Voorheen stonden de setjes nog op de Dijksgracht in Amsterdam, een door hekken omringd opstelterrein net voor Amsterdam Centraal vanaf de kant van Amsterdam Muiderpoort. Maar gezien de NS van de omstreden V250-stellen af wou die op de Watergraafsmeer stonden, is besloten deze stellen op de Dijksgracht te plaatsen. De DD-AR moesten daarom het veld ruimen en werden naar een ander terrein verhuisd, en dat werd de Amsterdamse haven, op het terrein van de ACT (Amsterdam Container Terminal). En daar hebben we de foto's genomen, netjes achter de hekken.
Op onderzoek uit
Vanaf Amsterdam Sloterdijk hebben we buslijn 82 genomen naar de Amsterdamse haven, en na een rit van een kwartiertje, en een wandeling van een zelfde tijdsduur zijn we uiteindelijk in het havengebied aangekomen, op de plek van onze bestemming. We waren er nog maar net en we merkten opeens op dat er gerangeerd werd met een locomotief van RRF (Rotterdam Rail Feeding), die heen en weer aan het rijden was over het havenspoor met platte onbeladen containerwagons van ACT. Echt iets wat je niet vaak in de weekenden tegenkomt.
Uiteraard hebben we deze trein ook op de foto gezet, maar alleen daarvoor kwamen we eigenlijk niet, ons doel was om de locatie op te zoeken waar de dubbeldekstreinen en de locomotieven van de NS stonden opgesteld.
Hier zien we een locomotief van de RFF die de hele middag tijdens onze aanwezigheid druk in de weer was met het rangeren van diverse platte containterwagons van het type 'Sgns', die voor de hekken van het terrein van ACT stonden.
Hier zien we de locomotief druk in de weer met het verzamelen van zo veel mogelijk 'Sgns'-wagens.
Een klein kijkje over de lege wagonnetjes gaf ons al een mooi aanzicht op het verlaten terrein van de ACT, welke op dit moment bevolkt wordt met diverse rijtuigen en locomotieven van de NS.
Een kijkje tussen de spijlen van de hekken door geeft dit aanblik. Links zien we een enorme sleep aan DD-AR rijtuigen welke klaar staan om op termijn weer terug in dienst te gaan in deze staat. Dit om het materieelbestand van de NS te versterken doordat er de komende tijd ook weer ICR-rijtuigen buiten dienst zal gaan vanwege een tussentijdse modernisering.
In het midden staan een een aantal nieuwe DDZ-rijtuigen die voorheen nog DD-AR'etjes waren. Deze wachten op het moment dat de NS toestemming zal krijgen om met de zes-delige DDZ-treinstellen te mogen gaan rijden, echter... vanwege technische problemen is er nog geen toestemming vanuit het IL&T. Treinonderhoudsbedrijf NedTrain maakt zich hard om de treinen zo snel mogelijk met deze rijtuigen samen te kunnen stellen.
Rechts zien we in de verte een verzameling aan 1700-locomotieven.Deze zullen gebruikt worden voor het DD-AR materieel wat op termijn ge-reactiveerd zal worden. Een eigen MDDm-locomotief voor de DD-AR zit er niet meer in, gezien deze allemaal in het DDZ-verbouwingstraject zijn opgenomen.
Hier zien we het hekwerk aan de zijkant, welke bereikbaar is via een zeer smal natuurlijk paadje langs een sloot. Met alle voorzichtigheid kwamen we op legale wijze steeds dichterbij, maar helemaal dichterbij kan je natuurlijk niet komen.
Hier zien we nog een mooi overzicht van de kale vlakte die vroeger gebruikt werd om containers te laden en te lossen. De kranen in de verte waren daar voor bedoeld.
Hier zien we een Bvk-rijtuig van de DD-AR welke op termijn weer in dienst zal worden gesteld. Deze zullen eerst nodig geschrobt moeten worden.
Op rangeerterreinen is het niet apart dat je deze combinaties ziet, met de cabine er 'tussenin.'
Als laatste toen we weer op weg waren naar de bushalte om het het station van Amsterdam Sloterdijk weer te kunnen bereiken kwamen we dit bord tegen. Dit is een stopbord waar de machinisten van treinen voor moeten stoppen. In dit geval moet dan de treindienstleider van de Westhaven worden gebeld voor toestemming. Ons is alleen een raadsel waar NCBG voor staat.... Wie het weet, mag het ons vertellen.
Noot van de redactie:
We hebben recentelijk een mail hierover binnen gehad van een lezer. Die vertelde ons het volgende:
"Dit staat voor “Niet Centraal Bestuurd Gebied”.
Dit is zeg maar het rangeergebied waarbij de wissels handmatig bediend dienen te worden.
[...]
"In de tijd dat er nog geen Trdl’s bestonden, maar gewoon nog PCL’s (Procesleider) en Opzichters werden genoemd, bestonden deze borden ook al op enkele emplacementen.
Vreemd hierbij is dat destijds lang niet alle PCL’s en/of Rangeerders op de hoogte waren van deze afkorting.
Raar toch? Er moet een handeling worden uitgevoerd, maar niet iedereen is/was op de hoogte wat er nu eigenlijk uitgevoerd moet worden, of welke functionaris er gebeld dient te worden…."