Oliebollenrit met de Hondekop 766

Het is al weer enkele maanden geleden, maar op zaterdag 17 december is één van de redacteuren van Treinenweb meegegaan met de Oliebollenrit van de Stichting Hondekop. Aan boord van het pas gerevisieerde treinstel 766 werd er een hele rondrit door door Nederland gemaakt waarbij diverse bijzondere trajecten werden aangedaan.

Tijdens dit rit konden zowel donateurs als niet-donateurs, genieten van de treinrit en tevens ook genieten van de locaties waar de trein tijdens fotostops te fotograferen zou zijn. Hoewel de donateurs flinke korting konden krijgen op deze rit konden de niet-donateurs tijdens deze rit ook de mogelijkheid krijgen om zich in te schrijven voor de Stichting Hondekop. Van de donaties zullen de treinen van de Stichting Hondekop worden gefinancieerd. Dit zijn deze Hondekoptrein 766, maar ook de oude Benelux-trein 220902 die naar verwachting dit jaar vanuit het Belgische Leuven naar Nederland zal worden getransporteerd voor een grote revisie. De bedoeling is dat deze bijzondere trein ook rijvaardig zal worden gemaakt.

Kort over de 766

De 766 is het enige 4-delige hondekop-treinstel dat nog rijdend op de baan is te vinden. Het Spoorwegmuseum in Utrecht heeft een twee-delige versie hievan.

Het Hondekop Mat'54 766 is eigendom van de Stichting Hondekop en tevens het pronkstuk van de stichting. Het gaat hier om een heel bijzonder stel van Nederlandse makelij en heeft vanwege zijn bijzondere waarde als 'Nederlands industrieel erfgoed' een zogenaamde A-status gekregen.

De trein heeft in april 1960 het levenslicht gezien en kwam op 6 mei van dat jaar officieel in dienst bij de Nederlandse Spoorwegen. Daar heeft de trein tot 15 januari 1996 dienstgedaan, daarna is deze verworven door de Stichting Hondekop.

De excursietrein

De rit begon in de vroegere morgen op Utrecht Centraal, die op dat moment net weer heropend was na een intensieve verbouwing die vijf jaar heeft geduurd. Evenlang heeft ook de de revisie van het treinstel zelf geduurd. De trein stond al omstreeks 8:50 nadat we arriveerden al gereed op spoor 4. Om 9:07 vertrok de trein in de richting van Hilversum waar een korte stop werd ingelast om een nieuwe lichting reizigers op te pikken die gereserveerd hadden voor deze unieke rit met de nostalgische trein.

Na een korte stop gingen we door naar Amsterdam, wat tevens een opstapplaats was voor reizigers. Na ongeveer een kwartier te hebben gewacht konden we de weg vervolgen naar Uitgeest, met een tussentijdse korte stop op station Wormerveer. In Uitgeest was het tijd om de trein kop te maken, en dus vertrokken we in de tegenoverstelde richting naar haarlem, maar deze Nostalgische trein onder de monumenatie kap van dit station kwam te staan op spoor 5.

De stop Haarlem duurde ongeveer een half uurtje en van deze lange pauze werd gretig gebruikt zodat treinliefhebbers de trein in alle mogelijk posities in beeld konden brengen. Ook de achterste cabine werd geopend zodat menig treinliefhebber de mogelijkheid kreeg om zich 'op de bok' te laten fotograferen. Ook stonden machinisten klaar al alle vragen te beantwoorden die de deelnemers op hen af vuurden over de trein. Uiteindelijk kwam er een moderne SLT-trein uit de richting van Leiden tijdens zijn dienst tussen poseren naast de 766, wat prachtige plaatjes opleverde. Niet alleen de treinspotters genoten van trein maar ook de lokale media brecht de trein een bezoekje. Hierbij werd er onder meer gefilmd door de lokale media.

Na een half uur werd er weer getyfoneerd wat het teken was dat iedereen weer in moest stappen. De trein maakte koers naar station Leiden, waar geen fotostop mogelijk was. De trein maakte vrijwel direct weer koers naar station Alphen a/d Rijn. Op een perronloos zijspoor stonden we enige tijd gereed naast een nieuwe Flirt die onder de vlag van RNET tussen Alphen a/d Rijn en Gouda rijdt. Nadat we groen sein kregen mochten we onze weg naar Gouda vervolgen via dit enkelsporige lijntje. Ondertussen werden er verukkelijke oliebollen door de vrijwilligers uitgedeeld, wat tevens ook de aanleiding was voor deze 'Oliebollenrit'.

Op het tussengelegen stationnetje van Waddinxveen werd de trein weer stilgezet en konden de deelnemers ook hier de trein weer op de plaat vereeuwigen. Ook stonden er een aantal wachtende reizigers te wachten op hun RNET-trein in de richting naar Gouda die helaas uitgevallen was. Hiermee was al het treinverkeer gedurede een deel van de middag stilgelegd. De vrijwilligers van de Stichting Hondekop waren wel bereid om de mensen mee te nemen naar Godua, maar helaas bleek dat na overleg niet mogelijk. De reden hiervan was dat de trein op een perronloos spoor kop zou maken. De achtergebleven mensen begrepen de situatie en besloten met een bus hun richting te vervolgen. Als enigste rijdende trein op dat moment op de RijnGouweLijn werd koers gemaakt naar station Gouda. Hier werd weer kop gemaakt en kon de trein na 20 minuten wachten weer in de richting van Rotterdam rijden.

Inmiddels werd er tijdens de rit alle deelnemers de mogelijkheid gegeven om een kijkje te nemen in de Hondeshop, de winkel aan boord van de trein waar diverse catalogussen, materieelgidsen en magazines te koop waren. Ook werd er een veiling gehouden zodat het unieke koersbord die aan de zijkant van de trein bevestigd zat kon worden verkocht aan de hoogste bieder.

Uiteindelijk reed de trein naar Hoek van Holland Haven via de Blijdorpboog. Oorspronkelijk was de planning te via Rotterdam Centraal te rijden, maar voor extra tijdswinst was deze aftakking het beste. Deze Blijdorpboog na station Schiedam wordt niet vaak bereden door reizigerstreinen.

Uiteindelijk reden we door naar Hoek van Holland Haven waar er een stop van een half uur was geregeld. De plaatselijke visboer op het station heeft op deze dag in een half uur tijd zijn gehele dagomzet kunnen draaien met de vele deelnemers die wel trek hadden in een lekkere lunch. In de tussentijd werd er ijverig gefilm en gefotografeerd en werd de trein weer gereedgebracht om naar Rotterdam te rijden.

Na een korte stop in Rotterdam Centraal werd de koers gezet naar Roosendaal. Inmiddels werd het al donker buiten waardoor er van het uitzicht meer weinig te genieten was. Gelukkig was de trein zelf heel gezellig en werd er gezellige gesprekken met elkaar gevoerd.

In Roosendaal werd even kortstondig kopgemaakt. Veel deelnemers konden de trein vanwege de gevallen avond niet meer makkelijk fotograferen, maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk kon de trein weer doorrijden naar Breda en Den Bosch.

Vanwege een opgelopen vertraging was de stop erg klein. Deze stops werden onder meer gebruikt reizigers die de trein weer zouden verlaten. In Utrecht maakte de trein zijn allerlaatste stop voor die dag, waarna alle niet-donateurs en donateurs tevreden met een goed gevulde fotocamera de trein uitstapten.

Bij deze willen we alle vrijwilligers van de Stichting Hondekop, en met name voorzitter Erik de Zwart, bedanken voor hun inzet, en het tot stand brengen van deze noemenswaardig rit.

Video

Tijdens de reis heeft Ricardo Diepgrond de moeite genomen om delen van de rit te filmen. Een kleine compilatie hiervan hebben we verwerkt in een videofilmpje.

Fotogalerij