DB introduceert ICE-4 in reizigersdienst
Vanaf vandaag introduceert de Deutsche Bahn de ICE-4 in de reizigersdienst. met deze ingebruikname tijdens het ingaan van de nieuwe dienstregeling bereikt het project een belangrijke mijlpaal waarbij deze prima op scheme verloopt. In eerste instantie zullen er vijf treinen ingezet worden op de routes tussen Hamburg - München en Hamburg - Stuttgart.
De vloot van de ICE-4 treinstellen moet in de zomer van 2018 uit zijn gegroeid tot negen treinen. In 2023 verwacht Siemens 119 treinen in dienst te hebben gesteld. Daarvan zullen er 100 stuks uit twaalf delen bestaan en 19 stuks uit zeven delen.
De DB heeft ambitieuze doelstellingen om een groei te bereiken met de ICE 4-vloot. De vervoerder wil uiteindelijk zijn langeafstandsaanbod in 2030 met 25 procent uitbreiden. DB wil jaarlijks 50 miljoen passagiers extra aantrekken en de ICE-4 moet hiermee de ruggengraat gaan vormen over de langeafstands-trajecten vanuit Duitsland.
"Hoog comfort niveau"
"De ICE 4 is het nieuwe vlaggenschip voor onze langeafstandsroutes en stelt normen voor onze passagiers: veel opbergruimte voor bagage, een elegant restaurant en een innovatief verlichtingsconcept zorgen voor een hoog comfortniveau voor de passagiers. Dit is de eerste ICE waarop passagiers hun fietsen kunnen meenemen. Dankzij een volledig vernieuwd familiecoupé en ouder-en-kindcompartiment maken we reizen nog meer ontspannend voor gezinnen ", zegt Birgit Bohle, voorzitter van de raad van bestuur van DB Fernverkehr AG.
"De ICE 4 is de grootste order voor treinen ooit ontvangen in de bijna 170-jarige geschiedenis van Siemens. We zitten precies op schema met de uitvoering van de bestelling en de regelmatige service kan stipt worden gestart. transport met zijn unieke technologische concept ", legt Sabrina Soussan, CEO van de divisie Mobiliteit, uit.
Zeer flexibel inzetbaar
De ICE 4-treinstel is ontworpen om de grootst mogelijke flexibiliteit te bieden. In totaal zijn 24 treinconfiguraties mogelijk op basis van vijf verschillende rijtuigen en kunnen de treinen worden aangepast aan capaciteitseisen, topsnelheid en de route waar deze komt te rijden. De treinen zijn een combinatie van motorrijtuigen, een multifunctionele wagon en een aantal reguliere wagons. Een 12-delige ICE-4 wordt bijvoorbeeld aangedreven door zes motorwagens en kan een topsnelheid van 250 km/u bereiken. De 7-delige trein kan maximaal 230 km/u rijden.
De treinen zijn uitgetest om ook op koude dagen te kunnen rijden tot 25 graden onder nul. Ook op zomerse dagen tot een temperatuur van 45 graden moet de trein kunnen blijven rijden.Ookd e airconditioning is hierop aangepast en vernieuwd.
De ICE 4-vloot is uitgerust met het European Train Control System (ETCS). Met dit systeem kan de ICE 4 vanaf december 2018 op de nieuwe hogesnelheidslijn tussen Berlijn en München rijden.
Interieur en faciliteiten
De 346 meter lange 12-delige trein biedt 830 zitplaatsen en heeft ruime bagagerekken in de buurt van de stoelen. Een gezinscompartiment biedt meer ruimte in vergelijking met ander wagons. De trein heeft ook extra open plekken om kinderbuggy's in het ouder- en kindgedeelte onder te brengen. Er zijn vier plaatsen beschikbaar voor passagiers in rolstoelen en voor het eerst is het mogelijk om fietsen mee te nemen in een ICE: acht plaatsen kunnen worden gereserveerd in de achterste wagon. Deze fietsen worden dan aan speciale wandbeugels opgehangen om ruimte te bieden.
Innovatieve verlichting is afgestemd op het tijdstip van de dag en zorgt voor een aangename sfeer binnen in de trein. Het systeem biedt gematigde verlichting in de vroege ochtend, en wanneer de zon opkomt verandert deze naar een warme en stimulerende verlichting voordat er overgeschakeld wordt naar de normale dagverlichting. 's Avonds simuleert het verlichtingssysteem een ondergaande zon.
Een vernieuwd airconditioning-systeem zorgt ervoor dat de binnentemperatuur wordt afgestemd op de buiten-temperatuur.
De nieuwe en moderne stoelen hebben verbeterde hoofdsteunen, en kunnen ook schuinnaar achtere worden geschoven, zodat de reiziger comfortabel kan liggen, zonder dat de achterste passagier hierdoor wordt gehinderd. Elke stoel in de 1e klas heeft een eigen stopcontact en een leeslamp. Reserveringsnummers zijn gemakkelijk zichtbaar en bereikbaar en zijn geïntegreerd in de hoofdsteunen van de zitplaatsen.
De nieuwe treinen zijn ook voorzien van WiFi waarbij er meerdere providers mogelijk zijn. Het systeem maakt verbinding met het snelst beschikbare gegevensnetwerk (LTE, 3G). Terwijl de trein onderweg is bundelt deze de capaciteiten van de beschikbare netwerken zodat er meer dataverkeer kan worden verwerkt. Dit biedt passagiers een snellere en stabielere WLAN-verbinding.
Bron: Siemens