Vervaning tractie-installaties VIRM-1 serie
Naar verwachting zal NedTrain deze zomer gaan beginnen met het vervangen van de bestaande GTO-tractieinstallaties van de VIRM-1 dubbeldekker-serie. Ervoor in de plaats komt een tractieinstallatie met de IGBT-techniek, welke vanaf begin af aan al in de nieuwe bakken toen de VIRM-1 serie werd verlengd, de VIRM-2 en en hoger zijn geleverd.
De reden van de aanpassing van de tractieinstallatie heeft te maken met de zogenaamde EMC-problematiek waarbij de tractie-motor het HSL-spoor zou kunnen beinvloeden, op spoorlijnen waarbij het conventionele spoor parallel naast die van de HSL loopt. Hiervoor zijn eerder dit jaar in April en vorig jaar diverse testen op het spoor uitgevoerd hiermee.
De werkzaamheden hiervan gaan plaatsvinden in de hulpwerkplaats van de Amsterdam Zaanstraat. Hierbij zal per week een stel onderhouden worden. Tevens zal op dit moment ook tijd worden genomen om het OBIS-systeem (reisinformatie en draadloos internet) in de VIRM treinstellen in te bouwen.
De verwachting is dat deze kleine revisie een jaar in beslag zal nemen.
Bron: Railmagazine