Maar capaciteit voor de Valleilijn
Connexxion wil op termijn een kwartierdienst op de spoorlijn Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen regelen. Nu is er een half-uursdienst tot aan Ede-Wageningen, en een kwartierdienst tot aan Barneveld Centrum. Ook wil de vervoerder het liefst de exploitatie uitbreiden naar Arnhem.
Het aantal reizigers is in de afgelopen vijf jaar gestegen van vijf a 6.000 naar ongeveer 9.000 per dag. Dat is mede te danken aan de hogere frequenties. De NS eed destijds één tot twee keer per uur met een trein tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.
Nieuwe stations
De komende jaren krijgt de Valleilijn twee nieuwe stations erbij. Eind 2012 wordt station Hoevelaken geopend, en in 2014 krijgt ook Barneveld Zuid een station. Connexxion liet weten dat de huidige kwartiersdienst alleen betrouwbaar gehandhaaft kan blijven worden als op delen van het traject de snelheid omhoog kan van 80 naar 120 kilometer per uur. Dubbelspoor bij Barneveld Noord is hiermee van de baan.
Kwartierdienst naar Ede-Wageningen
Connexxion wil het liefst de kwartiersverbinding doortrekken naar Ede-Wageningen. Volgens Minister Schultz van Haegen zou daarvoor 120 miljoen voor euro nodig zijn. "Wij durven het aan om te zeggen dat het veel goedkoper kan, tot in totaal zo’n 20 tot 25 miljoen euro”, zegt regiomanneger Coen Storm van Connexxion tegenover Ede Stad.
"Want het meeste geld zit ‘m in maatregelen als tunnels en geluidsschermen. Die zijn wat ons betreft echt niet allemaal nodig. Dubbelspoor tussen Barneveld en Lunteren echter wel."
Arnhem
Al eerder uitte Connexxion de wens om de spoorverbinding door te trekken naar Arnhem. Storm: "Technisch moet dat in anderhalf tot twee jaar gerealiseerd kunnen zijn, maar de bal ligt op dit moment bij NS.”
Nieuwe treinstellen
Inmiddels is Connexxion op zoek naar uitbreiding van hun materieelvloot. Gezien de PROTOS; het stel waarmee Connexxion hun diensten rijdt, niet meer gebouwd wordt is eennieuw type trein nodig, als de lijn woordt doorgetrokken of de dienstregeling wordt uitgebreid. Inmiddels hebben ze als versterking een Mat'64 stel van de NS gehuurd welke wegens ouderdom wordt vervangen in een nieuwer exemplaar van het type.
Bron: Treinreiziger