NS presenteert vernieuwde Intercity Dubbeldekker

Vandaag heeft de NS haar nieuwe Intercity dubbeldekker bij NedTrain in Haarlem gepresenteerd. De Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID) is een compleet gemoderniseerde versie van de dubbeldeks stoptreinen (met de kenmerkende groene stoeltjes) die ook DD-AR  werden genoemd die in de jaren ‘90 door NS zijn aangeschaft. De trein kenmerkt zich door een nieuwe indeling die is aangepast aan de actuele wensen van de reiziger. De trein rijdt nu zuiniger wat neerkomt op bijna vier keer zo zuinig per reizigerskilometer dan de auto.

Directievoorzitter, en opdrachtgever voor de modernisering, Ingrid Thijssen van NS Reizigers is trots op de nieuwe trein. “Met de nieuwe indeling spelen we nog beter in op de behoefte van onze klanten. Het interieur zet een nieuwe standaard voor de komende jaren. De trein heeft een ware metamorfose ondergaan en is een voorbeeld van duurzaam ondernemen. Na deze modernisering kan hij weer voor jaren mee.”

Nieuwe inrichting
Met behulp van reizigers is de nieuwe inrichting uiteindelijk ontworpen. Het bovengedeelte van de nieuwe trein leent zich door de tweezits bankjes en bijvoorbeeld een zakelijker inrichting meer om in te werken en lezen. Hier zijn ook duidelijk herkenbare stiltezones aanwezig waar geldt ‘stil is stil’ voor maximale rust. De benedenverdieping is informeler ingericht en kenmerkt zich met rode zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een nieuwe loungebank. Alle treinen zijn verder voorzien van: het modernste meubilair en verlichting, schermen met actuele reisinformatie, gratis draadloos internet en een rolstoeltoegankelijk toilet.

Om de trein duurzaam te maken is er gebruik gemaakt van nieuwe duurzame technologie, zoals speciale klimaatbeheersing en design LED-lampen.

In de trein is, in lijn met de NS traditie, ook moderne kunst aangebracht. Onder de noemer ‘undesirable objects’ laat kunstenaar Onno Poiesz verbannen gebruiksvoorwerpen op een prachtige manier terugkeren in de trein in de vorm van bijvoorbeeld handgrepen op de klapdeuren bij de coupes.

Modernisering
Tot medio 2013 worden door NedTrain in Haarlem vijftig treinen gerenoveerd 25 vierdelige, en 25 zesdelige. Deze zullen vanaf de modernisering niet meer in combinatie rijden met een aparte locomotief (de 1700-locomotief), maar met een eigen motorrijtuig.

Met deze modernisering is een investering van in totaal €235 mln. gemoeid. Bij de ombouw van de treinen wordt gewerkt volgens de nieuwste principes uit de auto-industrie waarbij de rijtuigen stuk voor stuk worden gestript en gemoderniseerd. Deze manier van moderniseren werd ook al gebruikt bij de ombouw van het Intercitymaterieel van het type Koploper (ICM).

Het grootste deel van al het materiaal dat bij de modernisering vrijkomt wordt gerecycled. De nieuwe intercity is gebouwd op het oorspronkelijke door de firma Talbot ontworpen casco en rijdt met een maximale snelheid van 140 km/uur.

In dienst
De eerste exemplaren van de ‘nieuwe Intercity Dubbeldekker’ gaan vanaf 27 februari (buiten de spits) rijden op het traject Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal (de 2600-serie als route). Dit zal de eerste periode nog door de weeks gebeuren, maar daar na zal deze trein steeds vaker in Nederland te zien zijn.

Voor een uitgebreider kijkje achter de schermen van de modernisering hebben we deze trein al eerder besproken in een review. Op korte termijn hopen we deze trein nader te kunnen toelichten in een fotoreportage.

Bron: NS.nl