Schultz: treinchaos Utrecht viel mee
De blikseminslag op station Utrecht Centraal vorige week maandag zou enkele jaren geleden nog het treinverkeer in de complete Randstad hebben ontregeld. Dat schrijft demissionair minister Schultz (VVD; Infrastructuur) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Sinds twee jaar is het systeem van ProRail geisoleerd waardoor het landelijke treinverkeer weinig last had van de gevolgen op Utrecht. Volgens Schultz is dat vorige week gelukt, omdat de rest van Nederland bereikbaar was per trein, al was het met vertraging en via een omweg. De storing kon bovendien vanwege nieuwe meldingstechnieken snel door ProRail worden gelocaliseerd.
In de brief die Schultz schreef wijst ze op de invoering van nieuwe, gesplitste beveiligingsinstallaties die niet een heel station plat kunnen leggen. Wanneer er bij een storing één beveiligingsinstallatie uitvalt, worden slechts één of enkele sporen onbruikbaar. Het nieuwe systeem wordt bij wijze van proef al op delen van station Utrecht Centraal gebruikt, maar nog niet aan de noordzijde van het station, waar maandag de bliksem insloeg.
Om 07.51 's ochtends sloeg de bliksem in in, waarna om 09.49 uur de storing verholpen en om 15.33 uurhet treinverkeer weer volledig op gang was. Het opstarten ging wel sneller dan tijdens de problemen met het winterweer vorig jaar. Het afhandelen van storingen lijkt dus beter te gaan, maar het gaat nog niet goed genoeg. Vooral op de communicatie met reizigers heeft Schultz nog wel iets aan te merken.
De minister schrijft in haar brief dat het incident van afgelopen maandag 'andermaal laat zien dat de grenzen van het Nederlandse spoorsysteem bereikt zijn, waardoor het systeem kwetsbaar is voor verstoringen'.
Bron: Treinreiziger