100.000 extra treinritten in 2013

Vanaf de dienstregeling van 2013, welke halverwege december in gaat, zullen de vervoerders op het  spoor in totaal 3,3 miljoen treinritten uitvoeren, wat een toename is van 100.000 extra ritten. Dit meldde ProRail maandag.

De mogelijkheden om meer treinen in te zetten komt door de opening van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle, en maar liefst acht nieuwe station die in gebruik zullen worden genomen. Ook zullen er vijf SYntus en NS-lijnen in het oosten afgestaan worden aan Arriva, en zal 30% van de treinen nieuwe vertrektijden krijgen.

Elk jaar moet spoorbeheerder Prorail behoorlijk puzzelen om aan alle wensen van de vervoerders tegemoet te komen. Met name door de ingebruikname van de Hanzelijn was het flink passen en meten in de dienstregeling.

Groningen Europapark, Almere Poort, Halfweg-Zwanenburg, Hengelo Gezondheidspark, Utrecht Leidsche Rijn (medio 2013), Hoevelaken, Maastricht Noord (medio 2013), Dronten en Kampen Zuid zijn de nieuwe stations die in de dienstregeling zijn opgenomen, waarvan Groningen Europapark nu niet alleen een Arriva-station zal zijn, en een nieuwe locatie heeft, enkele meters verderop.

Ook laat de NS laat meer treinen rijden op de lijnen Zwolle-Groningen, Zwolle-Leeuwarden en Eindhoven-Sittard.

Goederentreinen
Ook in het goederenverkeer op het spoor zullen enkele aanpassingen worden gedaan. Zo wordt de snelheid van de goederentreinen omhoog van 85 naar 95 kilometer per uur, en zullen er in 2013 er evenveel goederentreinen rijden als in 2012. Door de snelheidsverhoging moet er meer vrije ruimte op het spoor komen in de dienstregeling.

Werkzaamheden op stations
Op de stations Utrecht Centraal en Den Bosch, Eindhoven, Breda, Den Haag en Zwolle staat volop werk op het programma. Hierdoor is het mogelijk dat treinen op dee station tijdelijk vanaf andere sporen kunnen vertrekken.

Beter OV
De Maatschappij Voor Beter OV vindt de prestatie van Prorail knap, maar is van mening dat het 'mooier is dan die lijkt'. Dat komt doordat op de Hanzelijn sneller gereden had kunnen worden, als de benodigde treinen waren uitgerust met het juiste veiligheidssysteem.

Ook baalt de organisatie ervan dat op sommige trajecten het sneller reizen is met een sprinter, in plaats van met een overstap tussen twee intercity's. Beter OV vindt dat er op dergelijke trajecten geen sprinters zonder toilet meer mogen wordne ingezet.

Bron: Nu.nl