Plannen spoorboekloos rijden onzeker
Het spoor krijgt de komende jaren te maken met flinke bezuinigingen op een aantal treinprojecten. Zo worden miljarden bespaard die niet hoeven worden weggehaald bij asfaltprojecten, meldt De Telegraaf dinsdag. Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil dit niet bevestigen en zegt dat evenredig wordt bezuinigd op spoor, wegen en vaarwegen.
Een van de projecten die volgens de krant van tafel wordt geveegd is het project Hoogfrequent Spoor, dat als doel heeft op de drukste trajecten elke tien minuten een intercity of sprinter te laten rijden. (ETMET; Elke tien minuten een trein). Hiermee wordt al zo'n 2,8 miljard euro vrijgemaakt.
Schiphol - Lelystad
Ook wordt er bezuinidgd op de uitbreiding van de spoorverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad, een project waar 1,6 miljard euro voor is uitgetrokken. In het deel tussen Schiphol en Amsterdam zou wel worden geïnvesteerd, de uitbreiding tussen Almere en Lelystad is nog onzeker.
Buiten schot
Alleen de verbreding van de A27 aan de oostkant van Utrecht, de aanleg van de Blankenburgtunnel bij Rotterdam en de aanleg van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS blijven buiten bereik van de bezuinigingen.
Begroting
Aanstaande dinsdag zal de Tweede Kamer de begroting van het ministerie voor Infrastructuur en Milieu bekendmaken. In totaal moet tot en met 2028 voor ongeveer negen miljard op infrastructuur worden bezuinigd. De PvdA wilde dat met name op asfalt bezuinigd werd, de VVD op spoor.
De zegvrouw van het ministerie kon vertellen dat nog niks zeker is. “Er is nog niets besloten. Minister Schultz (VVD) gaat eerst alle projecten in kaart brengen, voordat we weten waarop wordt bezuinigd”, licht de woordvoerder toe. “Er wordt evenredig gekort op wegen, spoor en vaarwegen.”
Bron: Treinreiziger