ProRail: Onnodige angst voor hogere snelheden voor machinisten

Gisteren werd er in de Volkskrant vermeld dat machinisten bevreesd zijn voor de plannen om de snelheid bij stations te verhogen. Volgens de machinisten is het levensgevaarlijk om de snelheid op emplacementen te verhogen. ProRail zegt in een reactie dat die zorg overbodig is, omdat het spoor zo veiliger wordt.

De plaatsen waar ProRail in de toekomst de snelheid wil verhogen, worden de emplacementen eerst aangepast. Zowil het spoorbedrijf wissel gaan verwijderen, en moeten treinen elkaar dus minder vaker  kruisen. Hiermee moet de veiligheid juist vergroot worden.

ProRail vergelijkt de aanpassing met die van een provinciale weg met veel kruisingen naar een snelweg zonder op- en afritten. Ook daar geldt een hogere snelheid, zonder dat de veiligheid in gevaar komt.

Naar aanleiding van de treinbotsing bij Amsterdam, voert ProRail nu extra maatregelen uit om het spoorvervoer veiliger te maken. Zo worden treinen anders gepland en is er dus meer tijd tussen treinen, komen er nieuwe waarschuwingssystemen voor machinisten en treindienstleiders, en wordt ATB-vv, een vangnet bij snelheden onder de 40 kilometer per uur, verder uitgerold vooruitlopend op het nieuwe beveligingssysteem ERTMS dat vanaf 2016 wordt geleidelijk wordt ingevoerd.

Bron: Treinreiziger