HSL-rapport: 'In 2005 al zorgen over bouwer Fyra'

In 2005 had het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat al vermoedens dat de onervarenheid van de Italiaanse Fyra V250-fabrikant AnsaldoBreda voor problemen kon gaan zorgen. In de zomer van dat jaar werd definitief duidelijk dat de levering van het in Italië bestelde V250-materieel vertraagd raakte.

Dat staat in een onderzoeksrapport dat een commissie van de Tweede Kamer zes jaar geleden heeft opgesteld. Eerder werd besloten om het rapport niet te publiceren omdat er vertrouwelijke informatie in staat, maar nu is er toch uiteindelijk door de fracties in de Tweede Kamer erop aangedrongen om hem openbaar te maken.

Delen uit de inhoud
In het rapport waarbij er enkele vertrouwelijke delen weggelaten zijn is een tijdlijn te vinden van de gebeurtenissen tussen 1996 en 2006. Hierin valt al te zien dat de aanbesteding van de HSL-lijn aan HSA (een alliantie tussen NS en KLM) niet van een leien dakje ging. Zo stapelen volgens het rapport de problemen zich ook op: Er is een conflict met België, er moet worden geïnvesteerd in het ERTMS spoorbeveiligingssysteem en de HSA dringt aan op minder hoge kosten.

Ook wordt er in het rapport naar een kwetsbare positie van de staat gereffereerd, die als enig aandeelhouder van de NS ook een groot belang heeft in HSA. 'Als HSA failliet zou gaan zal de rekening de facto ook grotendeels bij de Staat neerslaan', schrijft de commissie in 2007. Aan het eind van 2011 wordt al snel duidelijk waarvoor er gevreesd wordt: minister Melanie Schultz sluit een deal van honderden miljoenen euro's met de NS om te voorkomen dat HSA omvalt. Een faillissement zou voor Nederland kunnen uitdraaien op miljarden euro's aan kosten.

Openbaar
SP-Kamerlid Farshad Bashir is blij dat het rapport nu openbaar is. 'Alles wat fout kon gaan, is fout gegaan', stelt Bashir. 'Iedereen werkte langs elkaar heen. Amateurisme ten top.' Naast de SP is ook de D66 tevreden dat het rapport door iedereen kan worden gelezen, zo zegt Stientje Veldhoven:  'Al met al laat dit rapport zien dat er verder onderzoek nodig is.' Sander de Rouwe van het CDA stelt na het lezen van het rapport dat de HSA staat voor: 'Hopeloos Slecht Aanbesteed'


De V250 op de Watergraafsmeer in afwachting van een mogelijke nieuwe toelating op het spoor.
Foto: Treinenweb

Bron: AD