Mansveld: Fyra-vervanger kan echt niet vaker rijden
Het is voorlopig nog niet mogelijk om de Fyra-vervanger tussen Den Haag HS en Brussel vaker dan 8 keer per dag te laten rijden. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) dinsdag aan de Tweede Kamer. Wel wordt er gekeken of de frequentie opgeschroefd kan worden naar tien ritten per dag.
De uitbreiding van tien Fyra-vervangers per uur zal mogelijk pas op z'n vroegst pas na de zomer geregeld kan zijn. Eerder was er al een verzoek neergelegd om de treindienst 16 keer per dag te laten rijden, wat ook de plannen met de Fyra was, maar voglens ProRail is het heel lastig in te passen in de beschikbare ruimte op het spoor, en moet er voldoende personeel en materieel zijn.
ProRail had tijdens een eerste verkenning laten weten dat er ieder uur ruimte vrij te maken was voor de Fyra-vervanger. Ook personeel zou er voldoende moeten zijn om een uurdienst mogelijk te maken. Immers, vorig jaar was er zelfs voldoende personeel om een uurdienst te realiseren tussen Amsterdam en Brussel. Alleen het materieel is een gebrek, dit omdat de OBB-rijtuigen welke NS HiSpeed van Oostenrijk gehuurd heeft weer terug zijn vanwege de afgelopen huurovereenkomst.
Eerdere brief
Al eerder meldde Mansveld aan de Kamer dat het dit jaar niet gaat lukken om de tijdelijke intercity vaker te laten rijden. De Kamer, met steun van de VVD nam daar echter geen genoegen mee en vroeg haar om meer informatie. Aanstaande woensdag zal deze over de toekomst en de situatie van de internationale treinverbinding buigen.
Ook heeft de HSA bij spoorbeheerder ProRail ruimte aangevraagd om in 2014 wel met 16 vervangende treinen te kunnen gaan rijden. Hiervan zijn er routes voor zowel de HSL-lijn aangevraagd als via het conventionele spoor, via Roosendaal. Wat de keuze zal gaan worden hangt echter af van het lopende onderzoek naar de perikelen van het V250-materieel, welke wegens technische problemen op dit moment aan de kant staat.
In Juni moet er duidelijkheid zijn over de toekomst van de Fyra, en of deze nog in België toegestaan is. Gezien de deadline bij de zuiderburen al is verstreken voor de reparatie van de treinen lijkt het onzeker dat de Belgische Spoorwegen nog door zullen gaan met het Fyra-project. De HSA houdt met elk scenario rekening, en ook wordt er gekeken naar alternatieven, zoals het inzetten van omgebouwde dubbeldekkers op de HSL of de getrokken Fyra, zodat er geen gat ontstaat als de Fyra V250 (gedeeltelijk) niet terugkeert.
Bron: Treinreiziger