NS wil onderzoek concurrentie Beneluxtrein

De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen een onderzoek naar de trein die tussen Den Haag en Brussel moet gaan rijden. Mogelijk tast het vervoer de monopoliepositie voor binnenlands vervoer aan.

Het vervoersbedrijf heeft aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM), (voorheen NMa) om een zienswijze gevraagd. Daarbij is de centrale vraag of de trein die tussen Den Haag en Brussel gaat rijden ook reizigers meeneemt voor binnenlands vervoer. Als dat zo is, dan mag het vervoer niet meer dan 0,4 procent van de omzet opleveren die nu op het traject wordt gedraaid. Anders zou het economisch evenwicht in gevaar komen.

De NS bevestigt het zoenderzoek naar de concurrentiepositie maar benadrukt dat het hier niet gaat om een klacht of een verzoek om te gaan handhaven, het bedrijf wil alleen weten of er internationale reizigers worden vervoerd. Mochten deze wel nationale reizigers straks worden vervoerd dan voorziet de NS een problemen bij het uitvoeren van de eigen concessie.

Handhaving
Volgens Rikus Spithorst van de Maatschappij voor een Beter OV moet het verzoek van NS toch worden gezien als een verzoek tot handhaving. ''Formeel is dat niet zo. Maar dit is net alsof je op school zit en tijdens een repetitie aan de meester vraagt of hij kan kijken of Jantje niet spiekt'', zegt hij tegenover nieuwssite NU.nl.

Volgens hem wordt er bij de NS met twee maten gemeten. Hij wijst erop dat de trein van Amsterdam naar Berlijn als gewone intercity is ingepland in de dienstregeling en binnenlands vervoer doet. Ook de oude Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel werd als gewone intercity ingezet, waarbij dus ook reizigers binnen Nederland op de trein konden stappen.

Hij stelt ook het volgende: ''Door juist binnenlandse en internationale reizigers mee te nemen, wordt het uitbaten van een trein rendabeler. Dat is gezonde marktwerking die kennelijk wel voor NS mag gelden, maar niet voor anderen.''

Dit is volgens Spithorst mogelijk door een fout in de regelgeving. De NS bundelt nu een concessie met een internationale trein, terwijl andere bedrijven dat niet mogen. ''De NS is dus bevoorrecht boven een andere onderneming die internationaal vervoer aanbiedt/wil aanbieden'', concludeert Voor Beter OV dan ook in een brief aan de ACM.

Geen Brusseltrein
Dat ''The Hague Trains', het bedijf van gemeente Den Haag die de treinverbinding wil exploiteren, een verbinding wil opzetten tussen Den Haag en Brussel is het gevolg van beleid van de Nederlandse Spoorwegen.In december 2012 kwam er een eind aan de Beneluxtrein toen de NS HiSpeed met de Fyra ging rijden. Daarbij werd Den Haag niet meer aangedaan. De gemeente Den Haag toonde vanaf toen de plannen om met een eigen treindienst tussen de twee grote steden.

Na het uitvallen van de Fyra in juni verviel ook een goede verbinding van Nederland naar Brussel. Deze is door de NS meer met een soortgelijke tijdelijke Beneluxdienst weer opgepakt met het oude materieel van toen. Inmiddels zegt de NS weer te testen met de Fyra V250. Eind mei moet meer duidelijk worden over de toekomst van de treinverbindingen naar België met deze trein.

 

Bron: Nu.nl