Laatste DD-AR dubbeldekstrein terzijde
Vandaag is de laatste DD-AR dubbeldeks trein terzijde gegaan. Hiermee is een eind gekomen aan de inzet van de dubbeldeks-rijtuigen die worden aangedreven door een locomotief uit de NS1700-serie. Deze treinen waren kenmerkend vanwege hun groene bankjes.
Het DD-AR stammetje 7475 met locomoief 1720 is na uit de dienst gehaald na de treindienst 4818 om vervolgens op de Watergraafsmeer te worden geparkeerd. Hierna volgde de 7477 met locomotief 1713 na de 14525.
Het enige wat er nog rondrijdt van deze dubbeldekkers zijn de mDDM-stammetjes, waarbij de in plaats van de 1700-locomotief, er een bijpassende motorrijtuig voor in de plaats rijdt. Hiervan rijden er nog een stuk of tien rond welke tegen het einde van 2013 allemaal gemoderniseerd moeten zijn. De DD-AR rijtuigen worden deels gebruikt om een twintig vierdelige NID-treinen uiteindelijk te doen verlengen tot zes-delige intercities. Uiteraard worden deze treindelen ook in het revisieproces meegenomen.
Afscheidsrit
Afgelopen zaterdag werd er voor treinspotters een afscheidsrit georganiseerd door Stichting SpoorForum. Hierbij werd de DD-AR 7435 met locomotief 1715 ingezet als excursietrein. De trein heeft enkele stations aangedaan waar deze vroeger reed, en ook enkele plekken waar deze nooit gereden heeft. Zo werd ook de Hanzelijn aangedaan. Tijdens de rit werden er enkele fotostop-momenten georganiseerd waarbij de treinspotters de treinen konden fotograferen.
Op korte termijn volgt er een uitgebreid fotoverslag van deze rit.
De trein op de stations van Hilversum en 't Harde
Foto's: Treinenweb