Grote vakbond Italië wil onderzoek naar V250
Een van de grootste vakbonden van Italië, de socialistische unie FIOM-CGIL, wil dat er een onderzoek komt naar de problemen bij de Fyra-V250 hogesnelheidstrein. Zo moet er duidelijkheid komen wie er verantwoordelijk is.
"Als de verantwoordelijkheid bij de spoorwegen in Nederland of België ligt, zullen die moeten betalen. Is de fabriek AnsaldoBreda echter verantwoordelijk, dan eisen we het ontslag van de voltallige directie'', zei vakbondscoördinator Massimo Masat woensdag tegen het ANP persbureau.
De vakbond wil gaan overleggen met de Italiaanse regering. Masat zelf heeft er twijels over over de Fyra-problemen echt zo ernstig zijn dan Nederland en België zeggen. "Ieder prototype trein heeft kinderziektes. Dat is normaal.'' vervolgt hij.
Late levering met veel problemen
Al in 2007 hadden de treinen geleverd moeten worden, maar de eerste werden pas in mei 2009 voor het eerste de grens van Nederland overgebracht. Uiteindelijk werd in juli 2012 de officiele toelating gecertificeerd, waarmee de trein in de commerciële dienst mag rijden. Hierna maakt de trein eerst proefritten met reizigers volgens een dagplan van de NS, waarin de dienstregeling 'onder voorbehoud is'
Een onafhankelijk onderzoek van Schots onderzoeksbedrijf Mott MDonald heeft inmiddels aangetoond dat de trein veel meer defecten heeft dan alleen kinderziektes. Zo zouden er spontaan batterijen kotsluiten en in de brand vliegen, zouden er deuren loslaten, beplating van de trein niet bestand zijn tegen opspattende objecten zoals sneeuwblokken of balaststenen en zelfs metalen strips op het dak krombuigen om vervolgens op levengevaarlijke wijze in de buurt van de bovenleiding te komen,
"Echte vaklui die Italianen"
De vakbondsman verdedigt echter de arbeiders van de fabriek van Ansaldobreda in Pistoia waar de hogesnelheidstrein gebouw is. "Zij zijn technisch gezien echte vaklui, die hart voor hun vak hebben. Als er iets mis is binnen het bedrijf, zijn zij de eersten die protesteren.''
Masat heeft zelf geen idee waarom Nederland en België de contracten met AnsaldoBreda hebben opgezegd. Volgens hem kan dat wijzen op strategische keuzes. Wel verklaart hij het ook vreemd te vinden dat AnsaldoBreda het nieuws via de media moest vernemen.
Bron: Treinreiziger