Uitspraak voor onderzoek naar Fyra V250

Woensdag vond er in Utrecht opnieuw een kort geding plaats tussen de NS en de Italiaanse Fyra-fabrikant AnsaldoBreda. Tijdens de juridische zaak werd er door de rechter vastgesteld of er opnieuw een onderzoek plaats moet gaan vinden naar de betrouwbaarheid van de Fyra.

De bouwer eiste in een kort geding dat de rechter onafhankelijke onderzoekers de deugdelijkheid van de treinen laat onderzoeken. De Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische spoorwegmaatschappij zouden zelf schuldig zijn aan de falende hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel. De NS heeft volgens de Italiaanse fabrikant zelf niet genoeg onderhoud aan de treinen uitgevoerd om ijs te verwijderen en reden de treinen te vaak en te hard.

Begin juni besloot de NS in navolging van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS om te stoppen met de Fyra. Onder andere winterweer zorgde voor mankementen. Uiteindelijk werd de vergunning om over het Belgische spoor te rijden ingetrokken en werd de trein onbruikbaar.

NS heeft tot nu toe 120 miljoen euro aan 9 treinen uitgegeven en nog eens 80 miljoen voor de overige treinen vastgelegd in een bankgarantie. AnsaldoBreda wil dat de NS (16) en NMBS (3 ) de bestelde treinen alsnog afnemen.

Uitspraak
Volgens de uitspraak van de rechter  in Utrecht komt er geen nieuw onderzoek naar de gebreken aan de Fyra-V250-treinen. Ansaldobreda had een kort geding aangespannen tegen de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS nadat zij begin juni met de Fyra waren gestopt. Tevens is er toen ook een rapport openbaar gemaakt waarin de defecten van de hogesnelheidstreinen werden beschreven.

Het Italiaanse bedrijf wilde niet alleen dat onafhankelijke deskundigen de deugdelijkheid van de omstreden hogesnelheidstreinen gaan onderzoeken, maar eiste ook inzage in drie technische rapporten. Op basis van die rapporten besloot de NS kort na de NMBS om de Fyra van het spoor te halen. Dit verzoek is ook door de rechter afgewezen.

Bron: De Telegraaf