ProRail vervangt spoor tussen Meppel en Heerenveen

ProRail en aannemer BAM zetten vanaf zaterdag groots in om over een lengte van 11 kilometer spoor te vernieuwen. Dit zal tussen Meppel en Heerenveen gaan gebeuren. De trein van het Zwitserse bedrijf Swietelsky die hiervoor wordt ingezet is zelf een kilometer lang en vernieuwt het ballast en alle dwarsligger ineens.

Om de hinder voor reizigers zoveel mogelijk te beperken, worden ook andere werkzaamheden tegelijk uitgevoerd. Zo vindt er groot onderhoud plaats aan vijf wissels, wordt het perron van station Steenwijk aangepast, krijgt een overweg nieuwe spoorstaven en wordt er aan de bovenleiding gewerkt op het hele traject.

In de komende negen dagen zullen er 20.000 dwarsliggers en 21 miljoen kilo ballast worden vervangen. Handmatig zullen spoorwerkers 70.000 spoorstaafbevestigingen vernieuwen. Afhankelijk van het gebruik, gaat het spoor weer tot dertig jaar mee.

Dit jaar zal in totaal over 23 kilometer spoor worden vernieuwd. Vanaf zaterdag wordt negen dagen lang vooral tussen Meppel en Wolvega gewerkt. In augustus volgt nog een weekend en in de herfstvakantie wordt opnieuw negen dagen gewerkt vooral tussen Wolvega en Heerenveen. In overleg met de vervoerders zijn deze perioden vastgesteld.


Al eerder is Swietelsky actief geweest in Nederland. Deze foto toont de spoorvernieuwing tussen
Alphen a/d Rijn en Bodegraven welke in 2011 plaatsvond. (Foto: Treinenweb)

Bron: Treinreiziger