"In 2023 elke tien minuten een trein op de Schiphollijn"
Vanaf 2023 kan de frequentie waarmee de treinen rijden op de Schilhollijn worden verhoogd naar elke tien minuten.Een intercity en een sprinter moeten dan tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad gaan rijden. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) is dat woensdag overeengekomen met regionale overheden en de spoorsector.
Dit 'spoorboekloos rijden' moet mogelijk worden door een verbetering van de spoorverbinding op dit traject, en is een visie van het SAAL-project waaraan nu gebouwd wordt. Op de Flevo- en Hanzelijn kunnen er dan straks geen acht maar zestien treinen per uur rijden. "Reizigers kunnen dan dus echt spoorboekloos gaan rijden", aldus Mansveld. ZIj stelt dat de investeringen ook de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid stimuleren. Ook op de Gooilijn tussen Amsterdam en Hilversum kan er dan elke tien minuten een sprinter rijden.
Afspraken
De afspraken zijn een aanvulling op eerder gemaakte afspraken, waardoor nu in totaal ruim 1,4 miljard euro wordt gestoken in de bereikbaarheid van Schiphol, de Amsterdamse Zuidas en Almere. Met de investering om het aantal treinen op de spoorlijnen te verdubbelen is een bedrag van 500 mln euro gemoeid.
Afgelopen voorjaar besloot de staatssecretaris al 225 miljoen euro uit te trekken voor de aanleg van het treinbeveiligingssysteem ERTMS en zeventig miljoen euro voor overige maatregelen. Nu reserveert zij ook tweehonderd miljoen euro extra voor aanvullende maatregelen, zoals voor uitbreiding van het spoor bij Weesp.
Extra sporen
Met twee sporen extra bij station Weesp kunnen de intercity's en sprinters gemakkelijker passeren, aldus het ministerie van Infrastructuur. Ook moet er een oplossing komen om het treinverkeer met de Vechtbrug bij Weesp af te stemmen.
Op dit moment wordt al voor negenhonderd miljoen euro geinvesteerd aan maatregelen voor op korte termijn op het traject tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad. Het gaat onder meer om een verdubbeling van twee naar vier sporen op de Zuidtak van Amsterdam, zogenoemde keervoorzieningen in Almere en een geluidsscherm tussen Hoofddorp en Lelystad.
Bron: FokNieuws (Novum)