SP wil alle nachttreinen behouden

Het aantal nachttreinen moet gehandhaafd blijven, ook in de nieuwe dienstregeling van 2014. Dat eist Tweede Kamerlid voor de SP Farshad Bashir. Het parlement praat donderdag over het spoor. Bashir vreest over een paar maanden 'uitkleding' van het nachtnet.

Vanwege onderhoudswerkzaamheden tussen Schiphol en Amsterdam CS zal het aantal nachttreinen inkrimpen. Ook het aantal nachttreinen naar Delft word ingekrompen. Bashir is er niet tevreden mee: "ProRail maakt er maar een potje van door het hele spoor in de nacht af te sluiten' voor onderhoud, moppert de SP'er." foetert hij. "Dit is niet acceptabel. ProRail kan het onderhoud ook slimmer uitvoeren zonder dat het halve land stilgezet wordt. {...} De trein moet een goed alternatief zijn voor de auto. Daar werken deze plannen wederom niet aan mee'', benadrukt Bashir verder.

Veiligheid

Per ingang van de nieuwe dienstregeling op 15 december 2013 zullen er op maandag, dinsdag en woensdag geen nachttreinen meer tussen Amsterdam en Schiphol rijden. het schrappen van de treinen heeft volgens proRail te maken met het garanderen van de veiligheid. Op dit moment rijden de treinen tijdens werkzaamheden over één spoor. Na de treinbotsingvan vorig jaar bij het Amsterdam Westerpark reden er twee treinen op elkaar, wat voor ProRail een reden om de veiligheidseisen aan te scherpen.

'ProRail slaat door'

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor beter OV heeft al eerder dit jaar gesteld dat ProRail te ver doorslaat. "De doorgeslagen veiligheidsregels bij ProRail jagen passagiers de trein uit. Die mensen kiezen in veel gevallen dan voor de veel gevaarlijker auto" aldus woordvoerder Rikus Spithorst.

Ook redacteur Hidebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl is van mening dat er alternatieven moeten worden onderzocht. "Je kan wellicht één trein laten pendelen tussen Amsterdam en Schiphol. Een kans op een treinbotsing met één pendeltrein is nihil. Voor een botsing zijn immers twee treinen nodig". Eén pendeltrein is voldoende, omdat er 's nachts maar een enkele trein per uur naar de luchthaven rijdt.

Ook de directie van luchthaven Schiphol is ontevreden met het besluit van ProRail.Hoewel er per week 24 treinen worden geschrapt gaat het nog altijd om achthonderd passagiers per nacht. "Essentieel is straks of de informatie helder is. Ook moet er hoogwaardig alternatief busvervoer zijn. Bij de werkzaamheden in juli hadden we al overvolle bussen op Schiphol' aldus een woordvoerder van de luchthaven.

Geen oplossing

ProRail ziet echter weinig in de aangedragen suggestie. Volgens hun moet de veiligheid van de baanwerkers gewaarborgd worden en mag deze niet in gevaar worden gebracht door voorbijrijdende treinen. Volgens ProRail is de ruimte tussen de twee sporen te weinig om veiligheid te kunnen garanderen.

Bron: Treinreiziger