Succesjaar voor Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum kan spreken van een succesjaar. In 2013 ontving het museum 362.000 bezoekers. Daarmee sluit het museum één van de meest succesvolle jaren in haar geschiedenis af.

In de eerste week van de kerstvakantie passeerden ruim 40.000 bezoekers de kassa, daarmee blijft Winter Station het drukst bezochte evenement van het museum, waarbij de bezoekers onder andere in de expositiehal de ijzers kunnen onderbinden om te schaatsen. Sinds de heropening van Het Spoorwegmuseum in 2005 hebben ruim 3 miljoen mensen Het Spoorwegmuseum bezocht.

Tentoonstellingen

Het jaar 2012 stond in het teken van de festiviteiten rond de viering van 300 jaar Vrede van Utrecht. Het Spoorwegmuseum haakte hierop in met de grote internationale tentoonstelling ‘Sporen naar het front’ over de rol van de trein in oorlogstijd. Tegelijkertijd opende het museum de permanente expositie ‘Beladen treinen’ over de rol van de spoorwegen in de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast trok de nieuwste attractie ‘De Vuurproef’ veel bezoekers.

Succesvolle evenementen

De grote publiekstrekkers van Het Spoorwegmuseum blijven de evenementen. In de eerste week van Winter Station passeerden ruim 40.000 bezoekers de kassa. Onder ouders met jonge kinderen zijn ‘Ontdek Chuggington’ en het ‘Thomas Weekend’ ongekend populair. In 2013 kwamen bijna 24.000 bezoekers naar Het Spoorwegmuseum voor een ontmoeting met Thomas de Stoomlocomotief. Ontdek Chuggington, een themaweek over de karakters uit de tv-serie ‘Chuggington’, groeide in de herfstvakantie naar 28.000 bezoekers. Modelspoorevenement On traXS! sluit de rij met 8.400 bezoekers in 2013.

2014: viering 175 jaar spoorwegen

Op 20 september 2014 is het precies 175 jaar geleden dat de eerste trein in Nederland reed van Amsterdam naar Haarlem. Het komende jaar staat het programma van Het Spoorwegmuseum in het teken van dit jubileumjaar met een tentoonstelling over spoorwegpionier Willem Frederik Conrad. In augustus en september gevolgd door het evenement ‘Iconen op het spoor’ waarbij een flink aantal (buitenlandse) stoomlocomotieven naar Utrecht worden gebracht.

Bron: Treinreiziger