[upd] Boete voor NS en ProRail vanwege wanprestatie

De Nederlandse Spoorwegen moeten opnieuw een boete van 2,75 miljoen euro betalen, omdat reizigers niet tevreden genoeg zijn over de dienstverlening van het bedrijf. Dit boete bedrag is vastgesteld voor het kabinet en bij ontevredenheid over het bedrijf jaarlijks worden betaald.

Doordat de NS in 2012 niet aan alle afspraken met de overheid over klanttevredenheid voldeed, werd er door Minister Mansveld een boete uitgedeeld. Zo waren de reizigers ontevreden over de punctualiteit van treinen, en waren er te weinig zitplaatsen, ook hadden servicemedewerkers meer aanspreekbaar moeten zijn.

Omdat de situatie op die punten vorig jaar niet is verbeterd, moet de NS definitief de boete van 2,75 miljoen euro betalen. Toen de NS vorige week te meldde dat ze een historisch verlies hadden geleden zeiden ze ook al rekening met deze boete te houden.

Reactie NS

Voorlopige boete

Voor 2013 legt Mansveld de NS om soortgelijke redenen een voorlopige boete van eveneens 2,75 miljoen euro op. Die wordt kwijtgescholden als het bedrijf in 2014 wel voldoende presteert.

''Ik verwacht dat de NS alles op alles zet om de prestaties verder te verbeteren en de reizigers tevreden te stemmen'', zegt de staatssecretaris. Ze wil de trein zo aantrekkelijk mogelijk maken voor reizigers. ''Zij moeten daarom kunnen rekenen op een trein die op tijd rijdt.''

Niet alleen de NS, maar ook Prorail dreigt een boete te krijgen, omdat de punctualiteit van regionale treinen en goederenvervoer dat jaar niet voldoende was. In 2012 en 2011 voldeed de spoorbeheerder wel aan de afgesproken normen.

Mansveld besluit begin 2015 of de boetes over 2013 definitief worden.

Reactie NS

De boete die de NS opgelegd heeft gekregen voor het uitblijven van betere prestaties in 2013 is met name een effect van het winterse en herfstachtige weer, meldt de NS zelf. Zo wijzen ze erop dat ze de dat jaar dertien keer met een aangepaste dienstregeling moesten rijden.

Ook was er dat najaar sprake van werkzaamheden waar veel reizigers last van hadden. In het laatste kwartaal klaagden klanten over overvolle treinen, waarop diverse treinen zijn verlengd.

Update 15:18: Reactie NS toegevoegd

Bron: Nu.nl