ProRail: "Per saldo niet minder storingen"

Het aantal storingen op het spoor zou de laatste twee jaar juist niet zijn afgenomen, wat ProRail eerst suggereerde. Het aantal storingen op het spoor is in 2013 vergelijkbaar met het aantal storingen in 2011.

Volgens ProRail is het aantal vermijdbare storingen weliswaar afgenomen, maar is er wel sprake van andere verstoringen. "Spoorlopen is enorm toegenomen, dat gebeurd vaak in de buiten gebieden. Ons wisselprogramma om het aantal wisselstoringen te verminderen heeft effect. Daardoor zijn er vooral in de Randstad minder storingen. Maar of het effect van storingen is afgenomen durf ik niet te zeggen" aldus een woordvoerder van de spoorbeheerder.

Vermijdbare storingen gedaald

Het aantal vermijdbare storingen is volgens ProRail in 2013 gedaald met negen procent, ten opzichte van 2011. Hieronder vallen verstoringen in de infrastructuur en de electrische installaties. ProRail had al eerder beaamt dat ze eind 2015 het aantal vermijdbare storingen op 0% zouden willen halen. Ten opzichte van de verstoringen de afgelopen periode lijkt dit doel nog lang niet in zicht.

Nieuwe aanpak

De spoorbeheerder zegt nu de vruchten te plukken van een nieuwe aanpak rond onderhoud van wissels. Wissels worden nu sneller preventief vervangen en krijgen wissels vaker een onderhoudsbeurt, aldus de spoorbeheerder. Dit is overigens opmerkelijk te noemen, want juist vanaf 2014 zijn er tijdelijk diverse wissels buiten dienst worden genomen vanwege slijtage, en na een bliksem-actie van proRail omdat een vergelijkebare wissel tot een ontsporing gezorgd heeft eerder dit jaar in Hilversum.

De wisselstoringen van 2014 zitten overigens nog niet allemaal in de cijfers verwerkt, maar in nieuwe cijfers zullen ze meetellen als vermijdbare storingen.

Analyse

Afgelopen vrijdag maakte de Telegraaf een analyse op basis van cijfers van rijdendetreinen.nl. Daaruit bleek dat er sinds 2011 meer wisselstoringen in de reisinformatie worden gecommuniceerd. Toen de topvrouw van ProRail donderdag lucht kreeg van de analyse en geen steun van NS kreeg, besloot ze op te stappen, aldus de ochtendkrant.

ProRail ontkent dat echter met klem. "Marion Gout-van Sinderen kan zich niet vinden in de sterkere aansturing die is afgesproken in de Lange Termijn Spooragenda". Kort daarvoor had ProRail nog aan het ANP laten weten dat er minder wisselstoringen zouden zijn.

Bron: Treinreiziger