Nog steeds stil op de Betuweroute
Op het traject van de Betuweroute rijden alleen nog maar testtreinen. Dat heeft Keyrail, de exploitant van de spoorlijn, gezegd tegen de NOS. Anderhalve maand geleden werd het traject feestelijk geopend, maar er is sindsdien nog geen goederentrein overheen gereden.
Railion, de grootste goederenvervoerder op het spoor in Nederland, is absoluut niet te spreken over de nieuwe tegenslag: "Tot nog toe hebben er maar 20 tot 25 goederentreinen gereden en dat is natuurlijk veel te weinig", zegt de woordvoerder. "Het belangrijkste probleem is de communicatie tussen de locomotieven en de baan. Die verloopt niet optimaal."
De lijn zou namelijk nog niet helemaal klaar zijn en aan het traject in Duitsland wordt nog steeds gewerkt. Ook heeft de grootste vervoerder Railion nog geen geschikte locomotieven. Bovendien moet Railion nog wachten op een veiligheidsrapportage. Deze rapportage komt vermoedelijk in september. Tot dan is het vervoer van gevaarlijke stoffen niet toegestaan op het traject.
De Betuweroute is overigens niet voor het eerst in het nieuws door problemen. De opening werd meerdere keren uitgesteld en aanpassingen van de plannen kostten veel geld.
Railion, de grootste goederenvervoerder op het spoor in Nederland, is absoluut niet te spreken over de nieuwe tegenslag: "Tot nog toe hebben er maar 20 tot 25 goederentreinen gereden en dat is natuurlijk veel te weinig", zegt de woordvoerder. "Het belangrijkste probleem is de communicatie tussen de locomotieven en de baan. Die verloopt niet optimaal."
De lijn zou namelijk nog niet helemaal klaar zijn en aan het traject in Duitsland wordt nog steeds gewerkt. Ook heeft de grootste vervoerder Railion nog geen geschikte locomotieven. Bovendien moet Railion nog wachten op een veiligheidsrapportage. Deze rapportage komt vermoedelijk in september. Tot dan is het vervoer van gevaarlijke stoffen niet toegestaan op het traject.
De Betuweroute is overigens niet voor het eerst in het nieuws door problemen. De opening werd meerdere keren uitgesteld en aanpassingen van de plannen kostten veel geld.