Opzeggen Fyra-contract was in 2010 door NS mogelijk

De directie van de Nederlandse Spoorwegen bekeek in het voorjaar van 2010 al of het contract met de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda voor de V250 Fyra-treinen kon worden opgezegd. Dat was het antwoord van Merel van Vroonhoven maandag tegen de parlementaire enquêtecommissie. Van Vroonhoven was één van de verantwoordelijken binnen de NS-directie voor het inmiddels gefaalde Fyra-project.

Volgens Van Vroonhoven was het ''heel moeilijk'' geweest, maar het contract had uiteindelijk wel ontbonden kunnen worden. Hoewel er geen alternatief voorhanden was als vervanger voor de Fyra, werd uiteindelijk besloten om het contract nie te laten ontbinden. Ook de TRAXX-locomotieven die tussen Amsterdam en Rotterdam reden vielen niet tot een oplossing omdat de Belgische Spoorwegen (NMBS) dwars lagen, bevestigde van Vroonhoven tegenover de commissie.

Business case

Volgens haar was eind 2009 al duidelijk dat de 'business case' voor de HSA, de dochteronderneming van NS die de hogesnelheidslijn zou gaan uitbaten, ''niet te doen was''. Dit gold niet alleen voor het financiële aspect, maar ook over de inschatting wanneer de V250 Fyra in dienst kon worden gesteld . Die inschatting moest steeds in negatieve zin worden bijgesteld ondamks vele beloftes van de Italiaanse bouwer. Hierdoor zou volgens het voormalig directielid AnsaldoBreda als enige de verantwoordelijke zijn voor de vertraging van de levering van de hogesnelheidstreinen.

Alternatief

Van Vroonhoven gaf toe dat het beter was geweest als er bij de start van de Fyra-dienstregeling een alternatief voor handen te hebben. "Die harde les is geleerd", stelde ze. "Dat was beter geweest dan met stoom en kokend water in januari (2013, toen de Fyra weer uit de dienstregeling werd gehaald vanwege grote defecten red.) alsnog een backup organiseren."

Ze stelde tegenover de commissie vooraf geen signalen te hebben gekregen dat de Fyra-hogesnelheidstreinen zo onbetrouwbaar waren dat dit zou zorgen voor een problematische dienstregeling. Andere betrokken diensten, zoals Prorail en ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) kregen deze signalen wel binnen.

Meerstadt: 'Eerder stoppen met Ansaldobreda mogelijk '

Ook oud-NS-directeur Bert Meerstadt heeft eerder tegenover de tegenover enquêtecommissie bevestigd de dat het eerder mogelijk was eerder te stoppen met AnsaldoBreda. In 2008, al ver voor de oplevering, merkte hij al op dat er al sprake was was een warboel bij de Italiaanse fabrikant, en dat toen al overwogen werd om de bouw van de treinen te stoppen. 

Uiteindelijk is besloten toch door te zetten. "We konden het contract met AnsaldoBreda opzeggen, maar dan zat de reiziger nog langer zonder trein", aldus Meerstadt. "Er zaten juridische haken en ogen aan en het alternatief was trager en duurder."

"Fyra V250-trein ging met teveel fouten naar Nederland"
De V250-trein tijdens één van de vele proefritten in Rotterdam Centraal.

Bron: Nu.nl