"Medewerkers Nedtrain jarenlang blootgesteld aan chroom-6"

Naar schatting hebben ongeveer duizend werknemers van NedTrain, het bedrijf dat de treinen van o.a de NS onderhoudt, zichzelf jaren lang blootgesteld aan verf met de kankerverwekkende stof chroom-6. Dat meldt vakbond FNV Spoor nadat er tientallen meldingen binnen kwamen van bezorgde werknemers van het bedrijf.

Eerder maakte de NS deze zomer bekend dat op oude treinstellen de giftige Chroom-6 verf werd gebruikt. De NS ontkent dat de verf nu nog gebruikt wordt, maar volgens FNV Spoor werd er "in ieder geval tot zeer kort geleden wel mee gewerkt." Hoewel medewerkers van het onderhoudsbedrijf de verf niet zelf aanbrengen, zijn de oude treinstellen waarop de verf nog aanwezig is wel in onderhoud. Daarbij wordt de oude verflaag van het materieel geschuurd, waarbij er chroom-6 vrijkomt als stofdeeltjes.

"Wij gebruiken die verf met dat spul erin zelf niet. Het zit in oude verflagen van oude treinen. Het is dus wel een verschil met Defensie, waar het door medewerkers zelf werd aangebracht", zegt woordvoerder Edwin van Scherrenburg.

Bijeenkomst

De vakbond FNV Spoor zal binnenkort een bijeenkomst voor de werknemers organiseren om hen op de hoogte te brengen over de gezondheidsrisico's. Naar verwachting is daarbij ook een ervaringsdeskundige aanwezig van Defensie. Al eerder werd bekend gemaakt dat 2.100 werknemers van hen ook de giftige stof gebruikten. Inmiddels is bekend dat 600 mensen ervan zich hebben gemeld met gezondheidsklachten. Bij NedTrain is dit nog niet gebeurd.

Daar werkten ruim 2.100 (oud-)medewerkers met chroomverf. Meer dan zeshonderd van hen hebben gezondheidsklachten. Voor zover bekend is van de Nedtrain-medewerkers niemand ziek geworden.

Schadelijk

De chroom-6 kan onder meer allergische reacties veroorzaken en kan bij inademing bijvoorbeeld leiden tot neusbloedingen, huiduitslag, maagzweren, lever- en nierschade of longkanker. Daarom heeft de NS in een reactie laten weten dat zij direct maatregelen hebben genomen, omdat de verf ook op oude treinstellen gebruikt werd. Daarom is er besloten om een extern bureau in te schakelen. Zij hebben inmiddels vastgesteld dat medewerkers aan de gestelde veiligheidseisen voldoen, waaronder het dragen van een stofkap voor de mond.

Sommige werkzaamheden zijn tijdelijk opgeschort.

D66: "Volledige openheid van zaken"

Stientje van Veldhoven van D66 wil ''volledige openheid'' van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur). ''Deze verf heeft potentieel schadelijke gevolgen. Medewerkers moeten ervan uit kunnen gaan dat zij veilig kunnen werken.''

Ook SP-Kamerlid Farshad Bashir wil van de staatssecretaris duidelijkeheid hebben over de kwestie. Hij pleit voor een "gedetailleerde lijst van maatregelen". Betty de Boer van de VVD laat aan NU.nl weten "de feiten" te willen zien.

Ook CDA-Kamerlid Martijn van Helvert heeft o opheldering gevraagd. "Als dit klopt, is het zorgelijk. Ik neem toch aan dat de minister van Defensie bij haar collega heeft aangegeven wat haar leerpunten zijn uit de chroom-6-problemen bij Defensie."


Een trein die gebruikt wordt voor de modernisering van het DD-AR materieel naar het DDZ-materieel.
Foto: Treinenweb