ProRail topman: ambitieus met minder geld

De topman van ProRail, Pier Eringa, wil dat de spoorbeheerder scherper wordt met meer ambitie. Dat zegt de in april aangetreden bestuurder in een uitgebreid interview met OV-Magazine. Eringa (53) belooft dat de ambitie haalbaar is binnen het huidige budget. "Sterker nog, wij maken het geld niet op. We houden ieder jaar geld over," voegt hij eraan toe.

De voorganger van Eringa, Marion Gout, beloofde zelfs nul verwijtbare storingen. Zo ver wil de nieuwe topman niet gaan. "Daarvoor moet er nog te veel gebeuren," zegt hij. "Wees eerlijk, realistisch en tegelijk ook ambitieus."

Soms duurt het herstel van storingen nog te lang, vindt Eringa. In de zomer werd de bovenleiding op een overweg kapot gereden. "Het heeft 2,5 uur geduurd voordat wij de spanning eraf konden krijgen. Voor mij is dat on-denk-baar! Dan ontplof ik hier intern. Zo’n casus, daar moet iedereen zo van balen dat we hem uitvergroten voor de rest van het land, zodat dit over een paar maanden niet nog een keer gebeurt in Limburg of Zeeland.”

De topman verwacht in 2020 nog wel voor ProRail te werken. Maar veel langer dan dat zal de directeur waarschijnlijk niet blijven. "Ik ben wel op mijn best als ik ergens een jaar of vijf, zes zit," tekent OV-Magazine op. Eringa wil dat tegen die tijd alles weer op rolletjes loopt, wat ervoor moet zorgen dat ProRail voor veel mensen onbekend is. Hij hoopt op net zo'n succes als hij heeft bereikt bij zijn vorige werkgever, het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht. "Toen ik daar kwam spraken ze over het Aller Slechtste Ziekenhuis. Toen ik er wegging was het een soort citymarketing voor Dordrecht. Mensen hielden van het ziekenhuis. Uiteindelijk is dat mijn doel: dat mensen van ProRail houden.”


Topman ProRail Pier Eringa
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger