"Machtspositie NS belemmert concurrentie"
De machtspositie van de Nederlandse Spoorwegen bij het reizigersvervoer belemmert de concurrentie. Deze ''waarschijnlijk aanzienlijke'' machtspositie van de NS is vooral het gevolg van de politieke keuze om het spoorbedrijf het alleenrecht te geven voor rijden op het hoofdrailnet.
Deze strekking staat in het conceptrapport van het Britse onderzoeksinstituut Europe Economics, die gemaakt is in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Alleenrecht voor NS
In de huidige concessie heeft de NS het alleenrecht voor het 'hoofdrailnet'. Deze status diverse belangrijke voordelen met zich mee, zoals het eigendom van de kaartautomaten en het beheer van de reisinformatie. Die voordelen geven de NS ''mogelijk'' een voorsprong bij het bieden op andere vervoerconcessies en ze zijn ''mogelijk'' van invloed op de winstgevendheid van andere vervoerders, meldt het rapport.
Vrachtvervoer
Bij het vrachtvervoer over het Nederlandse spoor lijkt de Duitse vervoerder DB Schenker volgens de onderzoekers te beschikken over een machtspositie op deelmarkten. In dit geval gaat het over goederenvervoer die via het schip of via de vrachtwagens het land binnenkomen.
ACM heeft een onderzoek aangevraagd vanwege een Europese richtlijn waarin de machtsposities op het spoor worden beschreven. Vervoerders die ook actief zijn met andere diensten, zoals de exploitatie van stationswinkels, moeten de activiteiten volgens deze richtlijn onderbrengen in twee aparte bedrijfsonderdelen.
De ACM heeft het rapport naar alle betrokken partijen gestuurd. Op basis van de gegeven reacties hierop zal de Europe Economics een definitief rapport gaan vormen, waarop de kartelwaakhond verdere beslissingen kan nemen.
Bron: Nu.nl