Vakbonden betwijfelen afname treingeweld
Bij de Nederlandse Spoorwegen zijn er in 2015 minder meldingen van agressie binnen gekomen. In 2015 kwamen er 642 meldingen van agressie binnen tegen NS-Collega's.In 2014 waren dit er nog 774 (2013: 777). De vakbonden betwijfelen echter of de agressie tegen het spoorwegpersoneel echt is afgenomen.
"Ik heb de indruk dat de agressie tegen het NS-personeel de laatste tijd toeneemt en harder wordt”, zegt vakbondsbestuurder Wim Eilert van de spoorvakbond VVMC in De Telegraaf. De vakbonden denken dat lichte vormen van agressie niet meer worden gemeld, zoals doodsbedreigingen.
Woordvoerder Nicky Jansen van ov-bedrijf Connexxion bevestigt dat beeld in De Telegraaf. Zij ziet het geweld tegen ov-personeel eveneens groeien. "Ook ik hoor dat veel chauffeurs bepaalde scheldpartijen en bedreigingen niets eens meer melden.”
Nadat vorig jaar in Hoofddorp een conducteur bijna werd doodgeschopt en er blijvend letsel aan over hield zijn er maatregelen afgesproken om agressie verder terug te dringen. Volgens NS is de daling in het aantal meldingen niet direct te koppelen aan deze maatregelen. Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) onderzoekt momenteel de feitelijke ontwikkelingen en de effecten van alle maatregelen.
Michel Bourgonje, programmamanager sociale veiligheid bij NS: “Elk incident tegen reizigers of NS-personeel blijft er één te veel. Vorig jaar is er een proef met bodycams gelanceerd. Daarnaast testen we sinds kort het eenvoudig digitaal afhandelen van bekeuringen met de smartphone. Digitaal handhaven gaat veel sneller en zo neemt ook de kans op escalatie af."
De politiek spreekt donderdag over het geweld tegen ov-personeel. Volgens CDA-Kamerlid Martijn van Helvert zijn er goede maatregelen afgesproken, maar schiet de handhaving en de uitvoering van de maatregelen heel erg te kort. In een interview met NU.nl zegt het Kamerlid dat bijvoorbeeld nog steeds niet overal de ov-chipkaartpoortjes gesloten zijn, ook als er geen verbouwingen zijn.
"De camera's voor de treinen en de stations komen te laat door een fout in de aanbesteding, de dubbele bezetting van personeel op de risicolijnen lukt niet altijd en de politie is in sommige gevallen nergens te bekennen op een station als een conducteur iemand in zijn kraag heeft gevat", aldus Van Helvert tegenover NU.nl.
D66-Kamerlid Sientje van Veldhoven is een stuk positiever over de voortgang. "De genomen maatregelen lijken te werken. We moeten nu kijken hoe we die trend kunnen versterken." Betty de Boer (VVD) vindt dat er ook moet worden gekeken naar lokale vervoerders en naar de trajecten buiten de Randstad. "Let ook op de veiligheid bij vervoersbedrijven waar geen NS-logo op staat. Hufters die OV-personeel wat willen aandoen heb je overal."
Foto: Wikipedia
Bron: Treinreiziger