Wanprestatie Intercity Direct wordt beboet
De Nederlandse Spoorwegen krijgt mogelijk een boete van een half miljoen euro vanwege de wanprestaties met de Intercity Direct. Dat heeft staatssecretaris Dijksma in de Tweede Kamer aangegeven.
De prestaties van de Intercity Direct zijn sinds de start in 2009 (toen onder de naam Fyra) altijd beneden de maat geweest. Nog nooit werd de beloofde stiptheidsnorm nagekomen. Ook in 2015 niet, en de start in 2016 voorspelt weinig goeds. In 2015 presteerde geen enkele trein in Nederland slechter dan de Intercity Direct.
Uitval van IC Direct
De NS verwacht dat de prestaties van Intercity Direct in 2016 weldegelijk zullen verbeteren. De uitval kwam in 2015 uit op bijna 9%. De oorzaken van de uitval zijn divers: van harde wind tot defecte treinen. NS wil de verwijtbare uitval van treinen voor het einde van dit jaar halveren. "Voor de zomer moet een eerste verbetering merkbaar zijn voor reizigers" schrijft het spoorbedrijf. Of de uitval voor de reiziger straks ook gehalveerd wordt is onduidelijk, want niet alle oorzaken zijn volgens afspraak aan NS verwijtbaar.
De inmiddels algetreden staatssecretaris Mansveld had al in 2014 beloofd dat de problemen met Intercity Direct binnen een jaar opgelost zouden worden, dat is dus echter niet gelukt. Woensdag werd bovendien duidelijk dat de Intercity Direct in 2013 en 2014 te weinig zitcapaciteit heeft gehad. Minder dan NS aanvankelijk had verantwoord. Toch krijgt NS daarvoor geen boete, omdat de boetes over de boekjaren 2013 en 2014 al zijn uitgedeeld.
Dijksma: Boete uitdelen
Voor de prestaties van 2015 wil Dijksma dus wel een boete uitdelen. De boete van een half miljoen zal het spoorbedrijf echter nauwelijks raken: het bedrijf heeft een omzet van zo'n 4 miljard euro en maakte 180 miljoen euro winst in 2014. De resultaten van 2015 worden vrijdag bekend gemaakt. NS ging er eerder vanuit dat het spoorbedrijf niet meer beboet zou worden.
Ondanks NS op de hogesnelheidslijn alleen nog maar gefaald heeft, hoeft het bedrijf niet te vrezen voor de concessie. Dat komt doordat het oude contract van de hogesnelheidslijn vanwege alle problemen is opengebroken en is ingeruild voor een nieuw contract voor het hoofdrailnet. Die concessie is pas 1 januari 2015 ingegaan, dus alle eerdere wanprestaties uit de oorspronkelijke contractperiode tellen niet meer mee. Maatschappij Voor Beter OV wil al jaren dat NS van de hogesnelheidsspoor verdwijnt en grijpt de huidige situatie aan om daar opnieuw voor te pleiten.
Beter OV: "Concessie inleveren"
Maatschappij voor Beter OV is zelf van mening dat de NS volgens het "three strikes, you’re out”-principe zijn concessie voor de HSL en de IC Brussel moet inleveren.
Voorzitter Rikus Spithorst van Voor Beter OV: “De uitspraak van staatssecretaris Sharon Dijksma ‘Ik zie voor 2015 een boete aankomen’ is te slap. Er dient geen boete te worden verstrekt, maar de huidige concessie dient te worden afgebouwd, in plaats van dit eindeloos doormodderen met niet gehaalde kwaliteitsnormen. Er zal een nieuwe concessie moeten worden verstrekt aan een spoorvervoerder die op de HSL-Zuid wél de afgesproken kwaliteit aan reiziger en belastingbetaler kan leveren.”
Foto: Nederlandse Spoorwegen
Bron: Treinreiziger (bewerkt)