Belgische spoorwegen starten proef met wifi

Bijna zes jaar nadat NS begon met de uitrol van wifi, gaan ook de Belgische spoorwegen (NMBS) aan de slag. De start begint eerst voorzichtig: twee treinen worden voor een proef van drie maanden uitgerust met wifi. In de spits zal er voorlopig alleen wifi zijn voor 1e-klas-treinreizigers.

De twee treinen met wifi gaan rijden op de verbinding Oostende - Eupen. Tijdens de proef onderzoekt het Belgische spoorbedrijf de technische haalbaarheid. Ook wordt gekeken of treinreizigers wel behoefte hebben aan wifi. Als dat het geval is moet er nog een businessplan opgesteld worden.

De benodigde voorzieningen worden in een eerste-klas-rijtuig ingebouwd omdat daar meer ruimte is. "Het is dus een praktische oplossing," benadrukt woordvoerder Bart Crols. 2e-klas-treinreizigers mogen vanwege de verwachte spitsdrukte alleen in de daluren meedoen, 1e-klas-treinreizigers hebben ook in de spits in de twee treinen gratis wifi.

De 3G en 4G signalen van telecombedrijven komen in de trein niet altijd even goed aan (vanwege het principe van de ‘Kooi van Faraday'). Om die problemen te omzeilen zijn de treinen daarom uitgerust met een serie antennes. Verder zijn de rijtuigen uitgerust met een systeem dat de signalen van de verschillende operatoren omzet in één wifi-signaal.

In Nederland is wifi in de trein een groot succes. NS begon al in 2005 een proef met internet in de trein, daar kwam echter niet direct een vervolg op. Sinds 2010 is de uitrol van wifi in intercity's begonnen, in april vorig jaar maakte de NS bekend dat het internet nog sneller zou worden gemaakt door gebruik te maken van een 4g-verbinding.

Regionale vervoerders hebben vaak ook wifi in stoptreinen, al is de kwaliteit wisselend. Bij de Belgische spoorwegen was wifi lange tijd geen prioriteit, dat is veranderd sinds Jo Cornu topman is geworden bij de NMBS. Het doel is dat uiteindelijk ook andere Belgische treinen wifi krijgen.


Archieffoto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger