Telegraaf: "Miljoenenverlies dreigt voor Abellio in Duitsland"
NS dochter Abellio heeft volgens de Telegraaf twee concessies in Duitsland gewonnen waarbij het spoorbedrijf verlies gaat maken. Dat zeggen althans bronnen tegenover de krant. Abellio ontkent de aanteigingen en zegt dat alle concessies per saldo over de gehele periode winstgevend zijn.
De Telegraaf wijst op cijfers van de Duitse overheid, waar volgens de krant te zien is dat NS in 2013 26 miljoen euro verloor op een concessie. De totale cijfers over 2014 en 2015 zijn nog niet in Duitsland gepubliceerd, omdat NS uitstel heeft aangevraagd en gekregen. Van de deelgebieden Mitteldeutschland en Nedbahnen (ZW Duitsland) zijn wel cijfers bekend, daaruit zou blijken dat een winst van 5 miljoen in 2013 een jaar later veranderde in een verlies van 5 miljoen euro.
De bronnen van de krant voorspellen de komende jaren zwaar weer bij de vorig jaar gewonnen Duitse concessies. De Telegraaf kreeg inzage in de diverse biedingen. Daaruit blijkt dat Abellio bij de concessie Saksen Anhalt 7 miljoen euro goedkoper is dan de nummer twee, Transdev. Volgens de krant wordt dat geld bespaard door met 27 machinisten en 20 conducteurs minder te werken, 10 procent te bezuinigen op diesel, 2 treinen minder in te zetten en €3 miljoen te bezuinigen op kantoorpersoneel. Volgens de bronnen van de krant zal NS ruim 3 miljoen euro per jaar op deze concessie verliezen.
"NS koopt marktaandeel door fors onder de prijs te bieden’’, zeggen diverse Duitse spoorvervoerders. Een aantal jaren geleden beschuldigde een Britse directeur van Arriva NS van het zelfde gedrag in Engeland. NS ontkent de aanteigingen.
Bij de concessie in Baden Wurttemberg bood NS ruim 1,5 miljoen per jaar minder dan nummer twee de Engelse Go Ahead Groep. Hier moest worden geconcurreerd op de energiekosten, omdat de andere kosten (lonen, gebruikskosten spoor, leasekosten treinen) vastlagen. NS denkt het met 15 procent minder energiekosten te doen. "Wij schatten dat NS op deze concessie 15 miljoen gaat verliezen”, zeggen Duitse ingewijden tegenover de krant.
Foto: Een Abellio-trein van het type FLIRT in Duitsland
Bron: Treinreiziger