BAM Rail voorlopig gegund voor elektrificatie Kamperlijntje
De werkzaamheden voor de elektrificatie en spoorvernieuwing van de Kamperlijn, de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen, zijn voorlopig gegund aan aannemer BAM Rail. In het voorjaar van 2017 zullen de werkzaamheden starten die uiteindelijk in december van dat jaar gereed zullen zijn. Het gaat nu nog om een voorlopige gunning waarbij andere inschrijvers nog bezwaar kunnen maken op het besluit.
Vanaf juli van dit jaar zal definitief bekend worden of BAM Rail de opdracht zal uitvoeren. Zo zal onder andere het spoor geëlektrificeerd worden waarbij er uiteindelijk niet meer dieseltreinen gereden hoeft te worden en de snelheid op het traject aanzienlijk kan worden verhoogd van 100 naar 140 kilometer per uur. Ook zullen de sporen op het 13 kilometer lange traject vernieuwd worden en zullen de sporen op het in onbruik geraakte rangeerterrein worden verwijderd.
De elektrificatie van de Kamperlijn is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. BAM Rail start dit jaar met de voorbereidingen, waarna ze begin 2017 van start gaan.
Vernieuwing
Bij de elektrificatie van het spoortraject tussen Zwolle en Kampen zullen er ongeveer 200 masten worden geplaatst waar de bovenleiding aan zal hangen. Tevens worden er nieuwe ondergrondse leidingen gelegd en komen er nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening naar 1500 volt die op de bovenleiding staat.
Gaat het onder andere om de aanleg van 200 bovenleidingmasten naast het spoor en ondergrondse leidingen naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Tijdens de werkzaamheden zullen gedurende de zomer van 5 juni en 28 augustus 2017 geen treinen rijden op dit traject.
Nieuw station Zwolle Stadshagen
Naast de aanleg van een nieuw geëlectrificeerd spoor zal er ook een nieuw station worden gebouwd op dit traject. Dit zal station Zwolle Stadshagen worden. Dit station komt ter hoogte van de Belvédèrelaan. Dat meldt de gemeente Zwolle. De extra stop in Stadshagen gaat straks niet ten koste van de reistijd. Doordat de snelheid van 100 naar 140 kilometer per uur gaat blijft de reistijd even snel.
De werkzaamheden die nodig zijn voor die nieuwe station vinden tijdens de spoorvernieuwing plaats.
Foto: Station Kampen (Foto: Treinenweb)