NS en Alstom sluiten contract over levering nieuwe Intercity's

De Nederlandse Spoorwegen en Alstom sluiten een contract voor de levering van 79 enkeldeks Intercity’s met een maximale snelheid van 200 kilometer per uur. Alstom kwam als beste uit de bus bij de door NS uitgeschreven aanbesteding. De trein is gebaseerd op het Coradia-concept van Alstom waarvan al in meerdere landen treinen rijden.

De Coradia-trein wordt nu aangepast voor NS, zodat de trein geschikt is voor inzet in Nederland op zowel de hogesnelheidslijn (HSL) als het hoofdrailnet (HRN). De trein moet vanaf 2021 gaan rijden op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda over de hogesnelheidslijn. Daarna gaat de trein ook rijden tussen Den Haag en Eindhoven (deels over de HSL). NS heeft de mogelijkheid in het contract om meer treinen te kunnen bestellen.

Kenmerken van de trein

“De nieuwe trein combineert een hoge snelheid met comfort en een goede toegankelijkheid. Zo sluit deze snelle Intercity beter aan op het perron. Hierdoor wordt de trein beter toegankelijk voor grote groepen reizigers, zoals met een kinderwagen of in een rolstoel. De trein is verder van alle gemakken voorzien voor de reiziger zoals comfortabele stoelen, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen bij iedere zitplaats,” aldus Roel Okhuijsen.

De levering omvat gestroomlijnde 79 treinstellen. Hiervan zullen er 49 treinstellen voorzien zijn van 5 rijtuigen en 30 treinstellen van 8 rijtuigen. In totaal zullen de treinen een ruimte bieden aan 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.

Het ontwerp wordt ‘Dutch design’; door de samenwerking van Alstom met een Nederlandse kunstenaar zorgen we dat iedereen zich straks helemaal thuis voelt in deze nieuwe trein. De trein krijgt aangename zones die zich bijvoorbeeld meer lenen voor werken/rust of gezelligheid/ontmoeten, wat ook al in de gerenoveerde dubbeldekkers wordt toegepast.

Het comfort voor de reiziger biedt hen alles wat er nodig is voor een vlotte en voorspoedige reis. De treinen zijn voorzien van onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control; die de lichten dimmen als er geen reizigers i de buurt ervan staan, (USB-) stopcontacten in zowel de eerste als de tweede klasse, een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte.

Techniek

De Intercitytrein is voorzien van de nieuwste techniek waarmee deze in Nederland kan rijden. De trein moet zowel kunnen rijden op 25 kV bovenleidingspanning (hogesnelheidslijn) als 1,5 kV (hoofdrailnet). Daarnaast krijgt de trein zowel het beveiligingssysteem ERTMS (dit ligt nu al op de HSL) als ATB (op het Hoofdrailnet) aan boord. Camera’s in de trein en de aanwezigheid van noodknoppen (‘call for aid’) zorgen voor een sociaal veilige omgeving.

Planning

Komend jaar staat in het teken van het afronden van het definitieve ontwerp van de trein. Dit gebeurt in nauw overleg met reizigers, rijdend personeel, onderhoudsmedewerkers en schoonmakers, zodat de trein in het Nederlandse systeem kan worden ingepast. Daarna start de productie van de eerste kleine serie treinen en kan de NS de test- en toelatingsfase in met tests op verschillende speciale testbanen in Europa, in een speciale klimaatkamer in Wenen en veel testritten op het Nederlandse spoor, zowel op de HSL als het reguliere spoor. Daarna start de serieproductie en gaan de eerste treinen naar verwachting in 2021 rijden.

"Beproefde technologie" en "verheugd"

“Beproefde technologie en tegelijkertijd een trein die klaar is voor de toekomst. Dat is volgens mij in kort bestek wat Alstom onze reizigers en ons biedt. Wij zien erg uit naar de samenwerking in de komende jaren. Vanaf nu moeten we samen met Alstom vol doorpakken, want er ligt een ambitieuze planning en er moet veel gebeuren,” aldus Roel Okhuijsen, programmadirecteur nieuw materieel van NS. De nieuwe Intercity’s zijn nodig ter vervanging van bestaand materieel en voor de uitbreiding van de dienstverlening.

“Wij zijn zeer verheugd met het vertrouwen dat NS in Alstom heeft gesteld om een efficiënte, comfortabele en milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing te mogen leveren aan haar reizigers. De Intercitytrein voor NS bouwt voort op de beste en bewezen technologie uit het Coradia-platform, waarvan meer dan 2.400 treinen wereldwijd zijn verkocht en die dagelijks met een hoge beschikbaarheid worden ingezet,” aldus Andreas Knitter, Senior Vice-President Europa bij Alstom.

Nieuw materieel

De aanschaf van de 79 snelle Intercity’s past in de lopende modernisering en uitbreiding van de NS-vloot. Zo stromen de eerste nieuwe Sprinters in vanaf dienstregeling 2017 (Type Flirt van fabrikant Stadler, 58 stuks) vanwege o.a. het behoud en uitbreiding van de OV-studentenkaart. Vanaf medio 2018 volgen meer Sprinters (Type Civity van fabrikant CAF, 118 stuks). Ook worden 81 (VIRM)-dubbeldekkers de komende jaren bij NS-dochter NedTrain in Haarlem gemoderniseerd. Daarnaast worden er ook oude dubbeldekkers (DDM-1) weer opgeknapt om weer een aantal jaren weer voort te kunnen.

In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard in modernisering en uitbreiding van de vloot.

Bron: Nederlandse Spoorwegen