'Franse regering wil treinenfabriek Alstom met order redden'

De Franse regering bestelt in de oude treinenfabriek van Alstom in Belfort een grote order om de industrie in deze Oost-Franse plaats te behouden. Het dagblad Le Monde meldde dit dinsdag, en de reddingsactie zou naar schatting een half miljard euro kosten.

De media spreekt zich sceptisch uit tegenover de plannen van de regering. Zo noemt de Le Monde de plannen 'barok en kostbaar' en andere media geven het plan weinig bestaanrecht.

Maar president François Hollande wil in het jaar voor de presidentsverkiezingen tegen elke prijs voorkomen dat een industrie van naam en faam die er in 1879 het licht zag, ten onder gaat. Treinen worden er al sinds 1928 gebouwd, maar het concern Alstom kondigde vorige maand aan op hun locatie de productie van treinen te stoppen.

Alstom-topman Henri Poupart Lafarge deelde dinsdag mede dat hij de industriële werkzaamheden wil stroomlijnen en  Belfort in 2018 il afstoten. Alle activiteiten moeten dan bij Reichshoffen (Elzas) worden ondergebracht.

Bestelling

Volgens Le Monde komt er een bestelling van zestien hogesnelheidstreinen die de fabriek tot in 2020 draaiende kan houden. In 2021 wordt er een begin gemaakt met de fabricage van de nieuwste generatie TGV-hogesnelheidstreinen. Andere media maken melding van alternatieven zoals het ombouwen van de fabriek in Belfort tot een Europees onderhoudscentrum of de bouw van een nieuwe fabriek voor elektrische autobussen.


Een TGV-trein op Gare du L' Est in Parijs.
Foto: Treinenweb