Bombardier ondertekent contract met Wiener Lokalbahnen Cargo
Bombardier Transportation en de Oostenrijkse goederenvervoerder Wiener Lokalbahnen Cargo (WLC) hebben een contract voor de levering van drie Bombardier TRAXX locomotieven van het type AC3 ondertekend. Het contract omvat een onderhoud en serviceverlening voor acht jaar. Ook loopt er een optie voor nog drie mogelijke locomotieven en een verlenging van het onderhoudscontract tot 24 jaar.
De TRAXX locomotieven zijn zeer populair bij vervoerders voor zowel goederen als reizigerstreinen in heel Europa. Zo heeft de NS al sinds de oplevering van de HSL-lijn de beschikking over een flink aantal MS2-locomotieven van het TRAXX-platform en rijden ze in Duitsland ook in grote getale rond.
Ook Bombardier heeft aangegeven blij te zijn met de Oostenrijkse vervoerder als klant: "We zijn erg blij dat we Wiener Lokalbahnen Cargo als een extra klant voor de TRAXX-AC3 locomotieven konden winnen en dat we nu al de tweede order geplaatst hebben voor locomotieven in Oostenrijk. Met het akkoord dat nu gesloten is, hebben Wiener Lokalbahnen Cargo een oplossing gekozen dat zorgt voor maximale flexibiliteit en betrouwbaarheid." aldus Christian Diewald, Managing Director bij Bombardier. Al eerder is er door de Israelische Spoorwegen een order van 62 locomotieven van het type AC3 geplaatst met een optie van 32 stuks.
'Last-Mile'
Een voordeel van de door WLC bestelde locomotieven is dat ze zijn uitgerust met een Last-Mile functionaliteit. Hiermee kan de machinist de locomotieven ook op niet-gelektrificeerde spoorbanen laten rijden, waarbij een dieselmotor dan voor de tractie zorgt. Hiermee zijn rangeer-locomotieven onnodig en kan er mankracht, kosten en tijd worden bespaard.
De nieuwe TRAXX locomotieven zullen vanaf 2017 worden ingezet in zowel Duitsland als Oostenrijk. De locomotief is zelf (nog) niet toegelaten in Nederland.
Foto: Wiener Lokalbahnen Cargo
Bron: Treinennieuws