Dienstregeling 2018: De belangrijkste wijzigingen op een rij
Op 10 december 2017 gaat dienstregeling 2018 in. NS wil op diverse trajecten meer treinen laten rijden. Vooral tussen Amsterdam en Eindhoven zal dat merkbaar zijn. Maar ook op andere plekken wijzigt de dienstregeling. Een concept van de veranderingen is inmiddels door reizigersplatform Treinreiziger.nl gepubliceerd.
Deze wijzigingen blijken uit een brief die de NS naar diverse consumentenorganisaties heeft gestuurd:
- Overdag 6x per uur een intercity Amsterdam - Eindhoven, in de avonduren 4x p/u.
- In de avonduren (en de vroege ochtenduren) gaan er meer treinen rijden tussen Schiphol - Nijmegen / Eindhoven.
- In de spits gaan er meer Sprinters rijden tussen Utrecht en Houten Castellum
- 2x per spits komt er een snelle intercity Vlissingen - Roosendaal, en door richting Rotterdam en Amsterdam als reguliere trein.
- Tussen Zwolle en Meppel meer treinen op werkdagen: 2x per uur een Sprinter, 2x per uur een snelle intercity. (Deze verbetering had stond eigenlijk al gepland voor de huidige dienstregeling).
- Sprinters Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede worden overgenomen van NS door Syntus.
- Syntus introduceert een sneltrein Zwolle - Enschede
- Arriva introduceert een in de ochtendspits een sneltrein Groningen - Winschoten
- Keolis start een treindienst Hengelo - Bad Bentheim - Bielefeld
- Intercity Amsterdam - Brussel gaat 12x per dag rijden (nu 16x per dag), en stopt niet meer te Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal, maar wel in Breda.
- Vanuit Den Haag gaat er 4x per dag een intercity naar Brussel rijden, deze zal rijden via Rotterdam, Breda, Noorderkempen en Antwerpen.
De nieuwe dienstregeling is nog niet definitief. Reizigersorganisaties kunnen nog advies geven, daarna zal ProRail uiteindelijk bepalen welke wensen van de vervoerders ingewilligd kunnen worden. Zo dreigen op een aantal trajecten treinen langzamer te worden doordat ook goederenvervoerders meer ruimte willen op het spoor.
Foto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger