Chloortreinen vanaf 2021 verleden tijd
Uiterlijk in 2021 moeten structurele chloortreinen tot het verleden gaan behoren. Dit maakte Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) deze week bekend in een overleg met chloorproducent AkzoNobel.
Al in 2006 werd er een rem gezet op chloortransporten, waarbij deze alleen nog maar sporadisch mogen plaatsvinden.
Volgens gemaakte afspraken in 2002 mag het concern jaarlijks maximaal 10.000 ton chloor over het spoor vervoeren. Deze transporten vinden vaak 's nachts plaats en werd als laatste nog in maart van dit jaar uitgevoerd. Howel het bedrijf verklaar heeft dat het transport veilig zou zijn, zouden er diverse organisaties van de omliggende gemeenten in verzet zijn gegaan om een toekomstig ongeluk te voorkomen.
Al in 2002 werd er met tussen AkzoNobel en de overheid een afspraak gemaakt om de reguliere chloortransporten tot een einde te brengen. Vanaf 2005 mocht het bedrijf alleen maar op regelmatige perioden beperkte chloortransporten rijden.
De overheid zal AkzoNobel financieel deels tegemoetkomen om een einde te maken aan de incidentele transporten.
Volgens AkzoNobel moet de productielijn hiervoor grondig op de schop worden gebracht.
Foto: Rob Dammers