Siemens tekent overeenkomst met Deutsche Bahn voor 100 Vectron locomotieven
Siemens en DB Cargo AG hebben een kaderovereenkomst getekend voor de levering van 100 locomotieven van het type Vectron. Met het ondertekenen van het contract heeft de cargo-divisie van de Deutsche Bahn hiermee straks ook 60 Vectron locomotieven straks in bezit voor internationaal goederenvervoer.
De locomotieven zullen voornamelijk op de Rijn-Alpen route rijden en zijn technisch geschikt om in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Nederland te mogen rijden. De toelating voor Nederland is inmiddels in volle gang, en naar verwachting in 2020 ook België deze locomotief gaan toelaten,
De levering zal eind 2017 starten. De locomotieven hebben een maximaal vermogen van 6,4 MW wat behoorlijk krachtig is, kan een een maximumsnelheid van 160 km/uur behalen en zal uitgerust zijn met het ETCS-beveiligingssysteem die grotendeels binnen Europa actief is. De bouw van de locomotieven vindt plaats in de Siemens-fabriek in het Duitse München-Allach.
"Met deze opdracht investeert DB Cargo in de toekomst van het goederenvervoer per spoor. Met de bestelde meerspannings-locomotieven wordt het mogelijk om een trein vanuit Nederland naar Italië te bedienen zonder locomotieven te veranderen. Dit zal het Europese goederenvervoer snel, efficiënt en milieuvriendelijk maken.", zegt Jochen Eickholt, CEO van Siemens Mobility.
"De order voor de meerspannings-locomotieven markeert nog een mijlpaal in het programma om onze Europese vloot locomotieven die vier jaar aan de gang is, uit te breiden en te moderniseren. Tegelijkertijd is dit product een belangrijk onderdeel van onze groeistrategie voor interoperabele Europese goederenvervoer Transport. Door samen te werken met Siemens in dit project, hopen we een partnerschap op te zetten die onze ambities voor railvoertuigen met betrekking tot ons masterplan voor het goederenvervoer over de weg zal ondersteunen.", aldus Dr. Jürgen Wilder, CEO van DB Cargo AG.
500e Vectron locomotief
Siemens heeft onlangs zijn 500e elektrische Vectron locomotief verkocht. De eerste Vectron is in 2012 afgeleverd. De locomotieven worden gebruikt voor zowel vracht- als passagiersdienst. De Vectron vloot is momenteel gecertificeerd voor gebruik in Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Finland, Duitsland, Hongarije, Italië, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië, Slowakije, Slovenië, Zweden, Zwitserland en Turkije.
Foto: Frank Paukstat