NS stuurt 'vliegende' storingsmonteurs naar defecte treinen
"Niet de trein naar de monteur in de werkplaats brengen, maar de monteur naar de trein." Dat is het motto van de ‘vliegende’ monteursteams die op en langs het spoor storingen verhelpen aan nieuwe treinen. Deze monteurs rijden straks in speciale NS-blauw/gele auto's wanneer er een trein gestrand is.
Er staat een team van in totaal 46 monteurs klaar om in de auto te springen om ter plaatse het probleem van een gestrande te verhelpen. Ze rijden uit vanaf huis of vanuit de NS-werkplaats (voorheen NedTrain, red.).
Op het huidige moment rijden de monteurs nog in onopvallende wagens. maar met ingang van september zullen er 12 NS-geel/blauwe auto's ingezet worden. De helft daarvan rijdt op aardgas, de andere is elektrisch. Dit past binnen de NS-ambitie om zo duurzaam mogelijk te werken.
"Om drukte in de trein het hoofd te bieden zijn sinds 2010 190 nieuwe Sprintertreinen ingestroomd", schetst Mark Poelma (NS-productiemanager nieuw materieel). "In de komende jaren komen daar nog 118 Sprinters bij (SNG), in 2021 gevolgd door nieuwe Intercitytreinen (ICNG). De ervaring leert dat als nieuwe treinen gaan rijden zich altijd kinderziektes en storingen kunnen voordoen. Dit terwijl monteurs op onze verschillende onderhoudslocaties nog niet altijd beschikken over de specifieke technische kennis beschikken voor elk nieuw treintype."
Om te voorkomen dat treinen onnodig lang stilstaan, zijn daarom bij een complexe storing de flexibele monteurs beschikbaar. Zij hebben tijdens het bouwen van de trein in de fabriek al mogen meekijken hoe de trein in elkaar zit en zo specifieke technische kennis over het voor NS nieuwe treintype opgebouwd, en kunnen de oorzaak van storingen opzoeken en wegnemen.
"Soms gaan ze naar een gestrande trein in een weiland, maar dat is zeldzaam", legt Poelma uit. "Meestal worden ze erbij geroepen op een eindstation of een emplacement. Voordeel van deze nieuwe treinen is, dat op afstand, via een laptop, al uit te lezen valt wat er precies mankeert. De flexteams kunnen dan meteen het juiste gereedschap en onderdelen meenemen, waardoor een storing snel opgelost kan worden. Hierdoor is een trein snel weer beschikbaar voor reizigers."
Foto: Nederlandse Spoorwegen
Bron: Nederlandse Spoorwegen