ProRail tekent contract voor aanpassing spoor rond Zwolle
Afgelopen week is officiëel tussen ProRail en de aannemerscombinatie VolkerRail, Van Hattum en Blankevoort het contract ondertekend voor de aanpassing van het traject Zwolle - Herfte. Met de aanpassingen aan het spoor is zo'n 170 miljoen euro gemoeid.
Het spoor zal de komende jaren worden aangepast om een grotere capaciteit te krijgen. Zo profiteren reizigers straks van kortere reistijden en ook de aansluitingen op station Zwolle worden verbeterd. Straks rijden er extra treinen tussen Zwolle en Leeuwarden, maar ook de verbindingen tussen Zwolle en de aansluiting van het spoor naar Emmen wordt aangepakt met extra sporen, om de knelpunt eruit te wringen. Hierdoor kunnen er nog meer treinen tegelijkertijd vertrekken en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Een dive-under zal één van de vele aanpassingen zijn.
Eerder dit jaar al kondigde ProRail aan dat vanwege het werk aan de spooruitbreiding Zwolle-Herfte, het station in Zwolle liefst zestien dagen op slot gaat. In die periode wordt er gewerkt aan wissels, sporen, perrons en het beveiligingssysteem.
Knooppunt
Na Utrecht is Zwolle het tweede spoorknooppunt van Nederland. Treinen komen hier vanuit acht richtingen samen en het aantal reizigers op werkdagen bestaat uit gemiddeld 60.000 reizigers. Steeds meer treinreizigers stappen in Zwolle op de trein of maken er een overstap. Door het sporenplan aan te passen moet het station nog beter geschikt worden gemaakt voor de toekomst.
Foto: Treinenweb