Terugblik op 2009

Vorig jaar kwamen met dit nieuwsbericht waarin we een visie probeerden te maken wat er in 2009 zou gaan gebeuren. Nu het eind van 2009 eraan zit te komen, lijkt het ons een mooi moment om even terug te blikken op wat er van waar gemaakt is.

  • SLT Sprinters gaan dan eindelijk rijden in januari.
    De SLT Sprinters gingen in 2009 dan ook eindelijk aan het rijden, echter was dit pas op 16 maart.  Lang hebben ze niet mogen rijden want al vrij snel werden ze weer uit de dienst gehaald vanwege de grote hoeveelheid storingen waarmee ze strandden. In het najaar heben ze enige tijd weer mogen rijzen om hun dienst te kunnen bewijzen, maar na enkele weken besloot de directie weer tot de stop in de dienstregeling.
     
  • Afvoer van divers Mat '64 materieel.
    Er is in 2009 divers Mat'64 materieel buiten dienst gesteld. Enkele Plan-T's en ook Plan-V's. Binnenkort komen we op Treinenweb met overzichtslijsten waarin vermeld staan welke treinen aan de kant staan. Ook almede door de trage inzet van de SLT werden diverse Mat'64 stellen vaker voorzien van controlebeurten om zo een uitgestelde afvoer te krijgen en SLT-diensten te kunnen vervangen.
     
  • Wadlopers worden verkocht aan een serieuze verkoper die ze serieus gaat inzetten voor een tweede leven.
    Hierover kunnen we vertellen dat ook dit waar gemaakt is. De Wadlopers zijn verkocht aan de firma Sigma in Polen. Sigma onderhoudt treinen en verhuurt/verkoopt ze aan vervoerders zoals Albanië. Enkele maanden geleden is de eerste Wadloper al daar al gereviseerd en tentoongesteld op een evenement in daar in de oostbloklanden.
     
  • OV Chipkaart wordt verder uitgerold en wordt veiliger en betrouwbaarder na een hoop debatten en kamervragen.
    De OV-Chipkaart is dan eindelijk ingevoerd, eerst stilletjes bij de NS voor mensen die anoniem wouden reizen met een anonieme OV-Chipkaart, en daarna de abonnementen bij de NS zoals de Voordeelurenkaart. En Treinenweb heeft inmiddels al een artikel erover kunnen schrijven. De kaart zelf is niet veiliger gemaakt, en het dupliceren en manipuleren van de kaart wordt zowiezo al gezien als fraude. Ook zullen de OV-kaarten bij misbruik snel geblokkeerd worden.
     
  • De HSL wordt dan officieel in gebruik genomen.
    Het is dan eindelijk gebeurd na drie jaar uitstel, op 6 september van dit jaar is de HSL dan eindelijk geopend. Echter een vlotte start was het niet: Op 1 oktober maakte ProRail bekend dat de HSL 'tot nader order' stil werd gelegd door een storing in het beveiligingssysteem. Maar na een halve week kon de HSL dan eindelijk weer op gang komen. Later dit jaar volgde de Thalys, die ook het HSL-spoor gebruik ging maken.
     
  • De V250 (Albatros) gaat dan rijden op de HSL.
    Velen hadden er stieken vast wel op gehoopt, maar het is nog te vroeg volgens Ansaldobreda om de trein als in de dienst in te zetten.  In het voorjaar heeft Ansaldobreda dan eindelijk een treinstel naar het onderhoudsbedrijf op de Watergraafsmeer in Amsterdam kunnen brengen, in de zomer heeft deze trein dan eindelijk testritten mogen maken. Op dit moment zijn er al twee V250-treinstellen in het land die testritten maken eentje is voorzien van interieur, en de andere nog niet. Wel is bekend dat hij de naam FYRA gekregen heeft, de naam voor de treinen die bij NS HiSpeed op de HSL gaan rijden. Komend jaar wordt wordt verwacht de V250-treinen in de dienstregeling in te kunnen zetten.
     
  • De nieuwe spoorbrug tussen Hattem en Zwolle krijgt vorm, en het hele tracé schiet op.
    Dat is duidelijk te merken. Eerder dit jaar lieten de bouwers weten dat ze in ploegendienst werken waarmee ze de verloren tijd in konden halen. Zo is de bouw enige tijd stilgelegd aangezien er een oude bom uit de 2e wereldoorlog in de grond is gevonden, en deze moest onschadelijk gemaakt worden. Op dit moment zijn de taluds zo goed als klaar, en kan in april van volgend jaar de overspanning erin. Dit gaat dan gebeuren in een weekend waarbij het scheepvaartverkeer stil wordt gelegd. In 2012 moet de hele Hanzelijn-trace klaar zijn.
     
  • NS gaat nog beter scoren aldus de reizigers, met name door betere informatievoorziening (nieuwe CTA bakken boven perrons)
    We weten dat NS al druk bezig is met de nieuwe CTA's welke de reisinformatie boven het perron aangeeft, maar snel gaat het tot nu toe nog niet. 
    De overige informatievoorziening van de NS lijkt aan onze kant wel verbeterd te zijn. Nu is het ook sinds dit jaar mogelijk om je reis via SMS op te vragen, en bij problemen op het spoor worden speciale lichtkranten op de perrons geplaatst.
     
  • Merkbare betere samenwerking bij ProRail.
    Helaas heeft ProRail afgelopen jaar enkele steken laten vallen, met diverse storingen. Zo was er was er een storing waarbij het communicatie systeem uitviel waarbij het treinverkeer enkele uren rond Utrecht volledig stil werd gelegd. Het hoogtepunt was vorige week. Toen bleek dat ProRail grote problemen had met het winterweer waarbij het treinverkeer in Nederland ernstig werd ontregeld voor een week. Laten we hopen dat ProRail leert van haar fouten en dat het volgend jaar wat positiever eruit ziet.

Zo zijn er afgelopen jaar ook nog andere dingen gebeurd. Zo is de modernisering van de Koploper treinstellen tot ICMm erg hard gegaan wat zijn einde al naderd voor alle driedelige series, en ook is er besloten voor modernisering van het DD-AR materieel. Ook zijn er wat minder positeve dingen gebeurd op het spoor, zoals een goederentrein die in het voorjaar bij tussen Vleuten en Utrecht een heel spoor stuk heeft getrokken. Het treinverkeer tussen Utrecht-Rotterdam / Den Haag en Utrecht-Leiden heeft hierdoor een week lang een andere dienstregeling gekregen waardoor er in vele gevallen via Breukelen werd omgereden. Ook de botsing bij Barendrecht afgelopen herfst heft moeten bewijzen dat vele seinen nog niet goed beveiligd zijn als iemand onder de 40 km/u een rood sein wilt paseren. Bij deze overleed een machinst en beide locomotieven raakten flink beschadigd en konden als total-loss worden beschouwd. Ook opmerkelijk was dat de botsing van de locomotieven precies onder een brug plaatsvond, iets wat de hulpverlening en het bergen van de treinen ernstig belemmerde.

Al met al zijn er in 2009 dus een hoop leuke dingen gebeurd maar ook heben er negatieve en vervelende momenten dus plaats gevonden.
Benieuwd wat 2010 ons allemaal zal gaan brengen.

Bij deze alvast iedereen een gelukkig 2010 gewenst en tot volgend jaar.