Simulaties NS overzagen sneeuwproblemen

Tussen 17 december en 15 januari ontstonden er grote materieelproblemen; ongeveer 30% van het materieel is in die periode defect geweest. Dat blijkt uit cijfers die Eurlings naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De defecten waren vooraf niet voorzien door sneeuwsimulaties.

Volgens de Minister was zowel NS als ProRail niet goed voorbereid op het winterweer. Dat leidde tot veel overlast voor de reiziger. Door het hoge aantal defecte treinen moest NS de dienstregeling aanpassen. NS had er nooit rekening mee gehouden dat dit winterweer tot zoveel defecten zou kunnen leiden. In simulaties in de klimaatkamer van het spoorbedrijf ging men er vanuit dat er veel minder defecten zouden ontstaan. Die verwachting bleek niet correct.
Verder speelde mee dat de werkplaats in Onnen door sneeuwval enige tijd niet bereikbaar was, waardoor de treinen niet de werkplaats konden bereiken en de achterstand verder toe nam.

Den Haag HS
Behalve informatie over het aantal defecten, gaf de minister ook informatie over de punctualiteit. Ook gaat de minister in een brief aan de Tweede Kamer in op de spoorchaos rond Den Haag HS op 17 december. De Minister schrijft: "Voor wat betreft de situatie op Station Den Haag HS is de conclusie dat de wisselverwarming als gevolg van werkzaamheden door een derde partij niet tijdig functioneel was. ProRail wist dat en heeft als beheersmaatregel in de nacht van 16 op 17 december 2009 een extra ploeg op Den Haag HS ingezet. Deze inzet was echter niet voldoende doordat er meer sneeuw viel dan verwacht en deels was de inzet niet effectief door het niet tijdig aanwezig zijn van een veiligheidsman (verplicht voor het werken aan het spoor in de dienstregeling). Gevolg was onnodige hinder voor de treindienst in de ochtendspits van 17 december 2009."

Bron: Treinreiziger